- Voorzitter - J. Visser
- L. van der Hoef - CDA
- R. Bos - VVD
- R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
- G.M.H. Thijssen - GroenLinks
- C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
- P.L.T. Spin - Weststellingwerfs Belang
- A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
- H.K.A. den Hartigh - Wethouder
- H.R. Knol - Lijst Knol
"Gemeenteraad Weststellingwerf in debat over nieuwe afvalstoffenheffing: Diftar+ op de agenda"**
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt de invoering van een nieuw systeem voor afvalstoffenheffing, genaamd Diftar+, dat per 1 januari 2026 in werking zou treden. Het systeem moet afvalscheiding bevorderen en kosten beheersbaar houden. Tijdens een recent debat werden de voors en tegens uitgebreid besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Weststellingwerf is een levendig debat gevoerd over de voorgestelde invoering van Diftar+, een nieuw systeem voor afvalstoffenheffing. Het voorstel, dat per 2026 van kracht zou moeten worden, introduceert een systeem met een vast en een variabel tarief, waarbij het vaste tarief afhankelijk is van de grootte van het huishouden en het variabele tarief gebaseerd is op het afvalgedrag van huishoudens.
Financiële risico's en prikkels
L. van der Hoef van het CDA uitte zorgen over de financiële risico's en vroeg zich af hoe het voorstel zich verhoudt tot eerdere afspraken. "Hoe kan op basis van feitelijk nog geen half jaar proefdraaien met Diftar het financiële risico beschreven worden?" vroeg hij. Van der Hoef pleitte voor meer onderbouwing en scenario's om de financiële prikkels beter te begrijpen.
R. Bos van de VVD benadrukte het belang van een systeem waarbij de vervuiler betaalt. "Het college kiest er nu voor om tarieven voor te stellen die zorgen voor 100% kostendekkendheid en dat lijkt ons verstandig beleid in deze financieel ingewikkelde jaren," aldus Bos.
Vergelijkingen met andere gemeenten
De discussie werd verder gevoed door vergelijkingen met andere gemeenten. R.C.A. Westenberg van Lijst Hart voor Weststellingwerf vroeg waarom er niet meer werd geleerd van de ervaringen in Leeuwarden en Heerenveen, waar vergelijkbare systemen al langer draaien. "Waarom kiest de portefeuillehouder dan toch om af te wijken van deze twee goede voorbeelden?" vroeg Westenberg.
Communicatie en implementatie
Ook de communicatie naar de inwoners kwam aan bod. Westenberg drong aan op duidelijke communicatie voorafgaand aan de invoering van het nieuwe systeem. "Is het niet verstandig indien mogelijk de flyers medio december te verspreiden?" vroeg hij.
Toekomstige stappen
De wethouder, H.K.A. den Hartigh, beloofde een memorie van toelichting te geven om de opbouw van de tarieven verder toe te lichten. De raad zal op 3 november verder debatteren over het voorstel, waarbij de memorie van toelichting een cruciale rol zal spelen in de besluitvorming.
Het debat over Diftar+ toont aan dat de gemeenteraad van Weststellingwerf voor een uitdaging staat om een balans te vinden tussen financiële haalbaarheid en rechtvaardigheid voor de inwoners. De komende weken zullen cruciaal zijn voor het verdere verloop van dit voorstel.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om de Verordening Afvalstoffen 2026 vast te stellen. Dit voorstel omvat een nieuw systeem voor afvalstoffenheffing, genaamd diftar+, dat per 1 januari 2026 in werking zou treden. Het systeem maakt onderscheid tussen een vast en een variabel tarief, waarbij het vaste tarief afhankelijk is van de grootte van het huishouden. Het variabele tarief is gebaseerd op het afvalgedrag van huishoudens, met kosten per lediging en per kilo restafval. Het doel is om afvalscheiding te bevorderen en kosten beheersbaar te houden. De gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid en wil het financiële risico beperken. Er wordt ook gekeken naar ervaringen van andere gemeenten met vergelijkbare systemen. Communicatie met inwoners over de veranderingen is gepland via diverse kanalen. De invoering van diftar+ moet bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.