Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 06-10-2025, Algemene Raadscommissie
Met elkaar in debat zijn
  • Voorzitter - J. Visser
  • E.J. Lodewijk-Winter - Weststellingwerfs Belang
  • S. Heida - VVD
  • L. van der Hoef - CDA
  • R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
  • G.M.H. Thijssen - GroenLinks
  • A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
  • T. Hartog - Wethouder
  • H.R. Knol - Lijst Knol
  • E. Boelen - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf

Gemeenteraad Weststellingwerf Debatteert over Ambitieus Verkeersplan


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft gedebatteerd over het uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP), dat tot doel heeft de verkeersveiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid in de gemeente te verbeteren van 2026 tot 2035. Het plan omvat 55 projecten en vraagt om een investeringskrediet van bijna 2 miljoen euro voor 2026.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering werd het uitvoeringsprogramma van het GVVP besproken, waarbij de nadruk lag op de prioritering van projecten en de betrokkenheid van de gemeenschap. Mevrouw E.J. Lodewijk-Winter van Weststellingwerfs Belang benadrukte het belang van de beleving van verkeersveiligheid door inwoners. "Het is voor ons belangrijk dat de beleving van inwoners en de leefbaarheid een rol spelen bij het bepalen van de volgorde van projecten," stelde ze.

De wethouder, T. Hartog, reageerde op vragen over de capaciteit van de gemeente om het programma uit te voeren en de financiële risico's. Hij verzekerde de raad dat er voldoende capaciteit is en dat het uitvoeringsprogramma een worst-case scenario bevat wat betreft de kosten. "Het uitvoeringsprogramma is opgesteld aan de hand van met elkaar afgesproken prioritering," aldus Hartog.

De VVD, vertegenwoordigd door S. Heida, gaf aan tevreden te zijn met de beantwoording van hun vragen en steunde het voorstel als hamerstuk. "Voor ons is dit voldoende," zei Heida.

L. van der Hoef van het CDA benadrukte het belang van subjectieve veiligheid voor draagvlak en gedragsverandering. "Subjectieve veiligheid is cruciaal voor het ervaren van het gebruik van de openbare ruimte," zei hij.

R.C.A. Westenberg van Hart voor Weststellingwerf stelde voor om technische vragen bij het raadsvoorstel te voegen, zodat alle raadsleden hiervan kennis kunnen nemen. Hij benadrukte dat zijn fractie scherp zal toezien op de uitvoering van het plan.

Hoewel de meeste fracties instemden met het voorstel als hamerstuk, vroeg mevrouw Lodewijk-Winter om verdere discussie in de raad over de rol van beleving in de prioritering van projecten. Het voorstel gaat als hamerstuk naar de raadsvergadering van 27 oktober, tenzij er bij de agendavaststelling alsnog wordt besloten tot een bespreekstuk.

De wethouder sloot af met een toezegging aan de bewoners van Noordwolde-Zuid, waar regulier asfaltonderhoud gepland staat. "We zijn bereid om samen met het dorp te kijken naar kleine verbeteringen die we kunnen doorvoeren," aldus Hartog.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt een besluit over het uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP). Dit programma is bedoeld om de verkeersveiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid in de gemeente te verbeteren van 2026 tot 2035. Er zijn ongeveer 55 projecten gepland, variërend in omvang en complexiteit. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het programma en om een investeringskrediet van € 1.895.000 en een incidenteel bedrag van € 200.000 voor 2026 goed te keuren. Voor de jaren na 2026 moeten de investeringen worden beoordeeld in de kadernota van 2027. Het programma wordt jaarlijks bijgewerkt en opnieuw ter goedkeuring voorgelegd. De gemeente wil bij de uitvoering van de projecten de omgeving betrekken en duurzame materialen gebruiken. De kosten voor de maatregelen worden geschat op € 18.031.000, exclusief mogelijke subsidies.

Documenten