22-09-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 02 Vaststellen van de agenda
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 03 Vragenkwartier/mededelingen college van B&W
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
E.J. Lodewijk-Winter - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.R. Knol - Lijst Knol
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H. Zonderland - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.R. Knol - Lijst Knol
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 04 Besluitenlijst van de raadsvergadering 30 juni 2025
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 05 Lijst van toezeggingen
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 06 Ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Vreemd aan de Orde van de Dag: Bestaanszekerheid voor iedereen: inkomen werknemers werkontwikkelbedrijven
Samenvatting: Deze motie, ingediend tijdens de raadsvergadering van 12 juni 2025, richt zich op de inkomensachteruitgang van werknemers bij werkontwikkelbedrijven als gevolg van recente belastingmaatregelen en het uitblijven van loonstijgingen. De motie benadrukt dat deze werknemers, vaak met fysieke of mentale beperkingen, hierdoor in hun bestaanszekerheid worden geraakt. De gemeenteraad van Laarbeek roept op tot een structurele loonsverhoging en vraagt het Rijk om verantwoordelijkheid te nemen. De motie pleit voor het sturen van een brief aan het kabinet en de Tweede Kamer en het mobiliseren van andere gemeenteraden om gezamenlijk op te komen voor deze kwetsbare groep.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de voorgestelde acties. Het benoemt de oorzaken van de inkomensachteruitgang en de gevolgen voor de betrokken werknemers. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of concrete voorstellen voor compensatie.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te steunen en uit te spreken dat de landelijke politiek de belastingmaatregelen moet herzien of compensatie moet bieden. De raad wordt ook gevraagd om andere gemeenteraden te mobiliseren en een brief te sturen aan het kabinet en de Tweede Kamer.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunt en zich uitspreekt tegen de huidige belastingmaatregelen. Dit impliceert een politieke keuze om op te komen voor de belangen van werknemers met een arbeidsbeperking en druk uit te oefenen op het Rijk.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde acties is afhankelijk van de respons van het Rijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en de voorgestelde acties uitvoert, zoals het sturen van de brief en het mobiliseren van andere gemeenteraden.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van de betrokken werknemers, maar verwijst naar de campagne #IkVerdienHetOok en eerdere manifestaties als vormen van participatie en protest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. De focus ligt op sociale rechtvaardigheid en inkomenszekerheid.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt de financiële gevolgen voor de werknemers, maar niet voor de gemeente zelf. Er wordt geen specifieke dekking voor eventuele kosten genoemd, aangezien de motie zich richt op het Rijk voor structurele oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestaanszekerheid Arbeidsbeperking Werkontwikkelbedrijven Belastingmaatregelen Loonontwikkeling #IkVerdienHetOok Ongelijkheid Inkomenszekerheid Cedris VakbondenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement art. 25 RvO Onderwerp Ontwerpbegroting FUMO 2026
Samenvatting: Het amendement richt zich op de ontwerpbegroting van de Friese Uitvoeringsdienst Milieu en Omgeving (FUMO) voor 2026. Het algemeen bestuur heeft het dagelijks bestuur gevraagd om een conceptbegroting voor te leggen waarin uitzettingen goed worden onderbouwd en voldoen aan de criteria van onvermijdbaarheid, onontkoombaarheid en onuitstelbaarheid (de drie OOO's). Het amendement stelt dat de huidige onderbouwing onvoldoende is en vraagt om aanpassingen voordat de begroting voor zienswijzen wordt verzonden. Er wordt voorgesteld om een extern bureau in te schakelen voor verder onderzoek naar de behoeften van de FUMO.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke onderdelen van de begroting volgens de indieners niet voldoende zijn onderbouwd. Echter, het mist gedetailleerde richtlijnen over hoe de onderbouwing verbeterd kan worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de ontwerpbegroting te beoordelen en zienswijzen te geven. Het amendement vraagt de raad om het dagelijks bestuur te verzoeken de begroting aan te passen volgens de drie OOO's.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van de huidige begroting en het bepalen van de prioriteiten voor de FUMO, met name in het licht van de dalende bijdragen uit het gemeentefonds.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing van de begrotingsposten kan beter gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze instemmen met het verzoek aan het dagelijks bestuur om de begroting aan te passen en of ze akkoord gaan met het inschakelen van een extern bureau voor verder onderzoek.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de begroting voor zienswijzen wordt verzonden naar gemeenteraden, provinciale staten en het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân, wat participatie van deze organen impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het onderdeel "circulaire economie" wel wordt genoemd als een niet voldoende onderbouwde post.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, gezien de totale voorgestelde uitzettingen van €1.220.000, waarvan €680.000 volgens de indieners voldoet aan de drie OOO's. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, behalve dat er geen structurele uitzettingen worden geaccordeerd en dat additionele middelen via een begrotingswijziging beschikbaar kunnen worden gesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2026 Uitzettingen Onderbouwing Amendement Algemeen bestuur Extern bureau Robuuste omgevingsdienst Zienswijzen Gemeentefonds Friese omgevingsdienstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse te geven van het voorstel, amendement of motie, moeten we eerst de titel en inhoud ervan kennen. Aangezien deze informatie ontbreekt, zal ik een algemene structuur bieden op basis van de vragen die je hebt gesteld. Zodra je de titel en inhoud van het voorstel hebt, kun je deze structuur gebruiken om een specifieke analyse te maken.
Titel en Samenvatting
Titel van het voorstel/amendement/motie: [Vul de titel in]
Samenvatting:
Het voorstel betreft [beschrijf kort het onderwerp van het voorstel]. Het doel is om [beschrijf het doel van het voorstel]. De voorgestelde maatregelen omvatten [noem de belangrijkste maatregelen of veranderingen]. Het voorstel is ingediend door [noem indiener(s)] en beoogt [beschrijf het beoogde resultaat of de impact].
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt [volledig/onvolledig] te zijn, omdat [geef redenen, zoals of alle relevante aspecten zijn behandeld, of er voldoende onderbouwing is, etc.].
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om [beschrijf de rol van de raad, zoals het goedkeuren, afwijzen of wijzigen van het voorstel]. Dit omvat het evalueren van de impact en het maken van beleidskeuzes.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes die moeten worden gemaakt zijn [beschrijf de keuzes, zoals prioriteiten stellen, budgettoewijzing, etc.]. Deze keuzes zullen invloed hebben op [beschrijf de gevolgen van de keuzes].
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is [wel/niet] SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat [geef redenen]. Eventuele inconsistenties zijn [beschrijf eventuele tegenstrijdigheden of onduidelijkheden].
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen om [beschrijf het besluit dat de raad moet nemen, zoals goedkeuren, afwijzen, of verder onderzoek laten doen].
Participatie
Het voorstel zegt over participatie dat [beschrijf hoe participatie is geregeld, zoals betrokkenheid van belanghebbenden, inspraakmogelijkheden, etc.].
Duurzaamheid
Duurzaamheid is [wel/niet] een relevant onderwerp in dit voorstel omdat [geef redenen, zoals milieueffecten, lange termijn impact, etc.].
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn [beschrijf de financiële impact]. Het voorstel geeft aan dat deze kosten worden gedekt door [beschrijf hoe de kosten worden gedekt, zoals budgetaanpassingen, subsidies, etc.].
Stemming
Uit de stemming blijkt dat 65% voor en 35% tegen het voorstel heeft gestemd. Dit betekent dat het voorstel [is aangenomen/afgewezen], afhankelijk van de vereiste meerderheid.
Gebruik deze structuur om een gedetailleerde analyse te maken zodra je de specifieke details van het voorstel hebt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stemming Voor Tegen Aantal stemmen Uitslag Deelnemer Totaal Aanwezig Provinsje Fryslân Wetterskip FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Maashorst spreekt zich uit tegen mensenrechtenschendingen in Gaza en Israël". De motie, ingediend tijdens de raadsvergadering van 3 juli 2025, roept de gemeenteraad van Maashorst op om zich uit te spreken tegen mensenrechtenschendingen en oorlogsmisdaden in Gaza en Israël. Het benadrukt solidariteit met alle onschuldige burgers die lijden onder het conflict, ongeacht hun afkomst, religie of nationaliteit. De motie sluit zich aan bij internationale oproepen voor een onmiddellijk staakt-het-vuren, de vrijlating van gijzelaars, onbelemmerde humanitaire hulp in Gaza en diplomatieke inspanningen voor een duurzame en rechtvaardige oplossing van het conflict.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen en het uitspreken van solidariteit. Het bevat duidelijke constateringen en overwegingen die de noodzaak van de motie onderbouwen. Echter, het mist specifieke acties die de gemeente zelf kan ondernemen, buiten het uitspreken van solidariteit en steun.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een moreel en politiek standpunt in te nemen over internationale mensenrechtenschendingen. De raad kan hiermee een signaal afgeven aan hogere overheden en de eigen gemeenschap over de waarden die zij belangrijk acht.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich publiekelijk wil uitspreken tegen de mensenrechtenschendingen en of zij zich wil aansluiten bij internationale oproepen voor vrede en humanitaire hulp. Dit kan politieke gevolgen hebben, zowel lokaal als nationaal.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke, meetbare acties of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie blijft op een hoog abstractieniveau.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en zich daarmee publiekelijk uitspreekt tegen de mensenrechtenschendingen en voor de genoemde internationale oproepen.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het opstellen ervan. Het verwijst wel naar de zorgen van inwoners over de reactie van de Nederlandse regering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, aangezien het zich richt op mensenrechten en humanitaire kwesties.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, aangezien het voornamelijk een politieke en morele uitspraak betreft zonder concrete financiële verplichtingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mensenrechtenschendingen Gaza Israël Genocide Humanitaire hulp Oorlogsmisdaden Staakt-het-vuren Gijzelaars Diplomatieke inspanningen Internationaal rechtVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Inspreker raad
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Inspreker raad
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Inspreker raad
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Inspreker raad
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Inspreker raad
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
M. Rooks - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.R. Knol - Lijst Knol
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
M. Rooks - Weststellingwerfs Belang
H.R. Knol - Lijst Knol
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Agendapunt 07 Principeverzoek ruimte-voor-ruimte Turfhoekweg 15 Steggerda en Nijksweg 24 Blesdijke
Gemeenteraad Weststellingwerf Stelt Besluit Over Ruimte-voor-Ruimte Voorstel Uit
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft besloten om het besluit over het ruimte-voor-ruimte voorstel voor Turfhoekweg 15 in Steggerda en Nijksweg 24 in Blesdijke uit te stellen. Het voorstel, dat afwijkt van het huidige beleid, vraagt om de bouw van drie compensatiewoningen op een andere locatie dan waar de sloop plaatsvindt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de ruimte-voor-ruimte regeling toe te passen op de genoemde locaties besproken. Het plan, dat de agrarische activiteiten wil centraliseren en de vrijgekomen locaties wil omvormen tot woongebieden, zou bijdragen aan de woningvoorraad in het buitengebied en een toekomstbestendig agrarisch bedrijf mogelijk maken. Echter, vanwege enkele afwijkingen van het beleid en de Provinciale verordening, is er ontheffing nodig.
Voorzitter S.J.F. van der Graaf opende de vergadering met de mededeling dat het college had verzocht om het raadsvoorstel niet te behandelen tijdens deze vergadering. "Kijk de kring rond, kunt u daarmee instemmen?" vroeg Van der Graaf aan de raadsleden, waarna er instemmend werd gereageerd.
De vergadering verliep verder met enkele procedurele wijzigingen. H.R. Knol van Lijst Knol stelde voor om de ontwerpbegroting FUMO als hamerstuk op te voeren, wat echter niet door alle fracties werd gesteund. "Dat betekent dat u straks nog wel zelf mag kiezen wat u er zelf mee doet, maar er is behoefte om dit te bespreken," aldus Van der Graaf.
R. Bos van de VVD vroeg zich af of het beleidsplan sport en bewegen ook als hamerstuk kon worden behandeld, gezien er nog vragen waren bij bepaalde fracties. P.L.T. Spin van Weststellingwerfs Belang gaf aan een stemverklaring te willen afgeven bij het sportbeleidpunt.
C. Trompetter van Sociaal Duurzaam Weststellingwerf benadrukte het belang van discussie: "Ik vind dat als twee partijen vinden dat er toch over gesproken moet worden, dat wij als personen die het eigenlijk als hamerstuk willen, die partijen de mogelijkheid moeten geven om hun verhaal te doen."
Het voorstel blijft voorlopig op de agenda staan als bespreekpunt, zodat alle partijen hun zegje kunnen doen. De gemeenteraad zal op een later moment een besluit nemen over het ruimte-voor-ruimte voorstel, waarbij participatie met omwonenden en moderne duurzaamheidsnormen belangrijke aandachtspunten zullen zijn.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt een voorstel om de ruimte-voor-ruimte regeling toe te passen op twee locaties: Turfhoekweg 15 in Steggerda en Nijksweg 24 in Blesdijke. Het plan is om drie compensatiewoningen te bouwen op de locatie Turfhoekweg 15, ondanks dat dit buiten het huidige beleid valt, dat voorschrijft dat woningen op dezelfde locatie als de sloop moeten worden gebouwd. De initiatiefnemer wil de agrarische activiteiten centraliseren op de boerderij van zijn zoon en de andere locaties omvormen tot woongebieden. Dit plan zou bijdragen aan de woningvoorraad in het buitengebied en een toekomstbestendig agrarisch bedrijf mogelijk maken. Er zijn echter enkele afwijkingen van het beleid en de Provinciale verordening, waarvoor ontheffing nodig is. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over dit voorstel. Als het voorstel wordt goedgekeurd, zal er participatie met omwonenden plaatsvinden en moeten de woningen voldoen aan moderne duurzaamheidsnormen.
Gemeenteried Weststellingwerf Stelt Beslút Oer Romte-foar-Romte Foarstel Ut
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat besletten om it beslút oer it romte-foar-romte foarstel foar Turfhoekweg 15 yn Steggerda en Nijksweg 24 yn Blesdijke út te stellen. It foarstel, dat ôfwiket fan it hjoeddeistige belied, freget om de bou fan trije kompensaasjewenten op in oare lokaasje as wêr't de sloop plakfynt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike waard it foarstel om de romte-foar-romte regeling ta te passen op de neamde lokaasjes besprutsen. It plan, dat de agraryske aktiviteiten sintralisearje wol en de frijkommen lokaasjes omfoarmje wol ta wenwiken, soe bydrage oan de wenningfoarried yn it bûtengebiet en in takomstbestindich agrarysk bedriuw mooglik meitsje. Lykwols, fanwegen inkele ôfwikingen fan it belied en de Provinsjale feroardering, is der ûntheffing nedich.
Foarsitter S.J.F. van der Graaf iepene de gearkomste mei de meidieling dat it kolleezje frege hie om it riedsfoarstel net te behanneljen tidens dizze gearkomste. "Sjoch de rûnte om, kinne jo dêrmei ynstimme?" frege Van der Graaf oan de riedsleden, wêrnei't der ynstimd waard.
De gearkomste ferrûn fierder mei inkele prosedurele wizigingen. H.R. Knol fan Lijst Knol stelde foar om de ûntwerpbegroting FUMO as hammerstik op te fieren, wat lykwols net troch alle fraksjes stipe waard. "Dat betsjut dat jo aanst noch wol sels kieze meie wat jo der sels mei dogge, mar der is ferlet om dit te besprekken," sa Van der Graaf.
R. Bos fan de VVD frege him ôf oft it beliedsplan sport en bewegen ek as hammerstik behannele wurde koe, sjoen der noch fragen wiene by bepaalde fraksjes. P.L.T. Spin fan Weststellingwerfs Belang joech oan in stimferklearring jaan te wollen by it sportbeliedspunt.
C. Trompetter fan Sosjaal Duorsum Weststellingwerf beklamme it belang fan diskusje: "Ik fyn dat as twa partijen fine dat der dochs oer praat wurde moat, dat wy as persoanen dy't it eins as hammerstik wolle, dy partijen de mooglikheid jaan moatte om harren ferhaal te dwaan."
It foarstel bliuwt foarearst op de aginda stean as bespreekpunt, sadat alle partijen harren sizze dwaan kinne. De gemeenteried sil op in letter momint in beslút nimme oer it romte-foar-romte foarstel, wêrby't partisipaasje mei omwenners en moderne duorsumensnoarmen wichtige oandachtspunten wêze sille.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget in foarstel om de romte-foar-romte regeling ta te passen op twa lokaasjes: Turfhoekweg 15 yn Steggerda en Nijksweg 24 yn Blesdijke. It plan is om trije kompensaasjewenten te bouwen op de lokaasje Turfhoekweg 15, nettsjinsteande dat dit bûten it hjoeddeistige belied falt, dat foarskriuwt dat wenten op deselde lokaasje as de sloop moatte wurde boud. De inisjatyfnimmer wol de agraryske aktiviteiten sintralisearje op de pleats fan syn soan en de oare lokaasjes omfoarmje ta wenwiken. Dit plan soe bydrage oan de wenfoarrie yn it bûtengebiet en in takomstbestindich agrarysk bedriuw mooglik meitsje. Der binne lykwols guon ôfwikingen fan it belied en de Provinsjale feroardering, dêr't ûntheffing foar nedich is. De gemeenteried moat noch in beslút nimme oer dit foarstel. As it foarstel goedkard wurdt, sil der partisipaasje mei omwenners plakfine en moatte de wenten foldwaan oan moderne duorsumensnoarmen.
-
Getekend RV Principeverzoek ruimte-voor-ruimte Turfhoekweg 15 Steggerda en Nijksweg 24 Blesdijke.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor het gebruik van de ruimte-voor-ruimte regeling op twee locaties: Turfhoekweg 15 in Steggerda en Nijksweg 24 in Blesdijke. Het doel is om drie compensatiewoningen te bouwen op de locatie Turfhoekweg 15, ondanks dat de sloop van beeldverstorende bebouwing plaatsvindt op beide locaties. Dit initiatief wijkt af van het gemeentelijk beleid, dat vereist dat woningen worden teruggebouwd op de slooplocatie. Het voorstel beoogt de woningvoorraad in het buitengebied te vergroten en een toekomstbestendig agrarisch bedrijf te realiseren door bedrijfsactiviteiten te centraliseren op Nijksweg 38.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de redenen voor de afwijking van het beleid en de voordelen van het plan. Er zijn echter enkele kanttekeningen en vereisten voor verdere onderzoeken, zoals de ETFAL.
Rol van de Raad:
De raad moet in principe akkoord gaan met het plan, wat een afwijking van het huidige beleid inhoudt. Dit is een belangrijke stap voordat verdere procedures, zoals het opstellen van een omgevingsplan, kunnen worden gestart.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen afwijken van het huidige beleid om de bouw van compensatiewoningen op een andere locatie toe te staan. Dit omvat ook het overwegen van de impact op het landschap en de bufferzone van het UNESCO-gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het afhankelijk is van toekomstige goedkeuringen en onderzoeken. Er zijn inconsistenties met het huidige beleid, wat een ontheffing vereist.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in principe akkoord te gaan met het plan, wat een afwijking van het beleid inhoudt.
Participatie:
Participatie met omwonenden moet nog worden uitgevoerd na een positief besluit van de raad. De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de sanering van agrarische percelen leidt tot minder stikstofuitstoot en de nieuwe woningen aan moderne duurzaamheidsnormen moeten voldoen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, aangezien de kosten worden verhaald op de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimte-voor-ruimte regeling Compensatiewoningen Turfhoekweg 15 Nijksweg 24 Beeldverstorende bebouwing Agrarisch bedrijf Provinciale verordening Woningvoorraad Duurzaamheid UNESCO werelderfgoed gebiedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor het gebruik van de ruimte-voor-ruimte regeling op twee locaties: Turfhoekweg 15 in Steggerda en Nijksweg 24 in Blesdijke. Het doel is om drie compensatiewoningen toe te voegen op de locatie Turfhoekweg 15. De initiatiefnemer wil zijn agrarische activiteiten centraliseren bij de boerderij van zijn zoon en de andere locaties omzetten naar woonbestemmingen. Dit voorstel valt buiten de reguliere kaders van het gemeentelijk beleid, omdat de woningen niet worden teruggebouwd op de percelen waar de sloop plaatsvindt. De gemeenteraad moet beslissen of ze akkoord gaan met dit afwijkende plan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de situatie, de redenen voor de afwijking van het beleid, en de voordelen van het plan. Er zijn echter enkele kanttekeningen en onduidelijkheden, zoals de noodzaak van een ontheffing van de Provinciale verordening.
Rol van de Raad:
De raad moet een principebesluit nemen over het al dan niet akkoord gaan met het plan om de ruimte-voor-ruimte regeling op deze manier toe te passen. Dit is een kaderstellende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen afwijken van het bestaande beleid en de Provinciale verordening om de bouw van drie compensatiewoningen op een andere locatie toe te staan. Dit omvat ook het overwegen van de impact op het landschap en de precedentwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat het afwijkt van bestaand beleid en afhankelijk is van externe goedkeuringen zoals een Provinciale ontheffing. Er zijn ook inconsistenties met het huidige beleid, zoals het niet voldoen aan de sloopvereisten op één van de locaties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze in principe akkoord gaan met het plan om drie compensatiewoningen toe te voegen op de locatie Turfhoekweg 15, ondanks de afwijkingen van het beleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie met omwonenden zal plaatsvinden na een positief besluit van de raad. De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de sanering van agrarische percelen leidt tot minder stikstofuitstoot en vervoersbewegingen. De nieuwe woningen moeten voldoen aan hedendaagse duurzaamheidsnormen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, aangezien het een particulier initiatief betreft. Eventuele kosten worden verhaald op de initiatiefnemer via een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimte-voor-ruimte regeling Compensatiewoningen Turfhoekweg 15 Nijksweg 24 Beeldverstorende bebouwing Toekomstbestendig agrarisch bedrijf Provinciale verordening Duurzaamheid Woningvoorraad UNESCO werelderfgoed gebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.R. Knol - Lijst Knol
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
P.L.T. Spin - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.R. Knol - Lijst Knol
R. Bos - VVD
P.L.T. Spin - Weststellingwerfs Belang
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Agendapunt 08 Onderzoeksrapport Rekenkamer – Informatieveiligheid
Gemeenteraad Weststellingwerf zet in op digitale veiligheid
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem besloten om het college van burgemeester en wethouders de opdracht te geven de digitale veiligheid te verbeteren. Dit besluit volgt op aanbevelingen uit een recent onderzoeksrapport van de Rekenkamer.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om het college van burgemeester en wethouders de opdracht te geven om de digitale veiligheid te verbeteren. Dit gebeurt naar aanleiding van aanbevelingen uit een onderzoeksrapport van de Rekenkamer. De voorgestelde maatregelen omvatten het intensiveren van de samenwerking binnen het OWO-verband en het gezamenlijk uitvoeren van beleid. Daarnaast wordt er gewerkt aan de implementatie van BIO2-normen en het versterken van de PDCA-cyclus. Ook wordt er aandacht besteed aan het verbeteren van authenticatie- en toegangsbeheer, het verplicht stellen van bewustwordingsactiviteiten voor medewerkers en bestuurders, en het organiseren van periodieke crisisoefeningen. Tot slot wordt voorgesteld om de gemeenteraad regelmatig te informeren, zodat zij hun controlerende rol op het gebied van digitale veiligheid kunnen vervullen. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen in de vergadering van 22 september 2025.
Gemeenteried Weststellingwerf set yn op digitale feiligens
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym besletten om it kolleezje fan boargemaster en wethâlders de opdracht te jaan de digitale feilichheid te ferbetterjen. Dit beslút folget op oanbefellings út in resint ûndersyksrapport fan de Rekkenkeamer.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget om it kolleezje fan boargemaster en wethâlders de opdracht te jaan om de digitale feiligens te ferbetterjen. Dit bart nei oanlieding fan oanbefellings út in ûndersyksrapport fan de Rekkenkeamer. De foarstelde maatregels omfetsje it yntinsivearjen fan de gearwurking binnen it OWO-ferbân en it mienskiplik útfieren fan belied. Dêrneist wurdt der wurke oan de ymplemintaasje fan BIO2-noarmen en it fersterkjen fan de PDCA-syklus. Ek wurdt der omtinken jûn oan it ferbetterjen fan autentikaasje- en tagongsbehear, it ferplicht stellen fan bewustwurdingsaktiviteiten foar meiwurkers en bestjoerders, en it organisearjen fan periodike krisisoefeningen. Ta beslút wurdt foarsteld om de gemeenteried regelmjittich te ynformearjen, sadat sy harren kontrôlefunksje op it mêd fan digitale feiligens ferfolje kinne. De gemeenteried sil hjirfoar in beslút nimme yn de gearkomste fan 22 septimber 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het onderzoeksrapport van de Rekenkamer over 'informatieveiligheid in Weststellingwerf: tussen ambitie en uitvoering'. Het rapport doet zeven aanbevelingen aan het college van B&W om de digitale veiligheid te verbeteren. Deze aanbevelingen richten zich op het intensiveren van samenwerking, implementeren van BIO2-normen, versterken van de PDCA-cyclus, verbeteren van authenticatie- en toegangsbeheer, verhogen van weerbaarheid door verplichte trainingen, organiseren van crisisoefeningen, en het informeren van de gemeenteraad over de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke aanbevelingen en actiepunten voor het college van B&W. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële paragraaf en een duurzaamheidstoets.
Rol van de Raad:
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Het is aan de raad om het college opdracht te geven de aanbevelingen uit te voeren en om toezicht te houden op de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de aanbevelingen en de mate van urgentie die aan de uitvoering ervan wordt gegeven. Ook moet de raad bepalen hoe zij de voortgang wil monitoren.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. De aanbevelingen zijn specifiek en relevant, maar missen concrete meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatietijdlijn en meetbare resultaten ontbreken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het college opdracht te geven de aanbevelingen van de Rekenkamer uit te voeren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat nader uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Informatieveiligheid PDCA-cyclus BIO2-normen Authenticatie- en toegangsbeheer Bewustwordingsactiviteiten Crisisorganisatie OWO-samenwerking Volwassenheidsniveau Rekenkameronderzoek Digitale veiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoeksrapport Rekenkamer ‘informatieveiligheid’
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanbevelingen van de Rekenkamer over informatieveiligheid in de gemeente Weststellingwerf. Het college van B&W wordt opgedragen om de samenwerking binnen het OWO-verband te intensiveren, de BIO2-normen te implementeren, en de PDCA-cyclus te versterken. Verder moet het authenticatie- en toegangsbeheer verbeterd worden, bewustwordingsactiviteiten verplicht worden gesteld, en periodieke crisisoefeningen georganiseerd worden. De gemeenteraad moet adequaat geïnformeerd worden om haar controlerende rol te vervullen. Het doel is om de digitale veiligheid te verbeteren en de gemeente voor te bereiden op toekomstige uitdagingen op het gebied van informatieveiligheid.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aanbevelingen en acties die het college moet ondernemen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële implicaties of een uitgebreide duurzaamheidstoets.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende en kaderstellende rol. Ze moet het college opdracht geven om de aanbevelingen van de Rekenkamer uit te voeren en toezien op de voortgang en implementatie van deze aanbevelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de aanbevelingen van de Rekenkamer overneemt en het college de opdracht geeft om deze uit te voeren. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er extra middelen of veranderingen in prioriteiten nodig zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete deadlines en middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven de aanbevelingen van de Rekenkamer uit te voeren, zoals beschreven in het voorstel.
Participatie
Er wordt geen specifieke aandacht besteed aan burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit kan een punt van zorg zijn, aangezien de implementatie van de aanbevelingen mogelijk extra middelen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Informatieveiligheid PDCA-cyclus BIO2-normen OWO-samenwerking Authenticatie- en toegangsbeheer Weerbaarheid Crisisorganisatie Bewustwordingsactiviteiten Rekenkameronderzoek VolwassenheidsniveauVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 09 Programma van eisen aanbesteding accountant
Gemeenten Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland op zoek naar nieuwe accountant
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem ingestemd met het voorstel voor de aanbesteding van accountantsdiensten voor de gemeenten Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland. Het huidige contract met Eshuis accountants loopt af na de controle van de jaarstukken 2025, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt een besluit te nemen over de aanbesteding van accountantsdiensten voor de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland. Het huidige contract met Eshuis accountants loopt af na de controle van de jaarstukken 2025, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. De controlecommissie stelt voor om het aanbestedingsdocument vast te stellen en de controlecommissie samen met de auditcommissies van de andere gemeenten de inschrijvingen te laten beoordelen. Het doel is om een nieuwe accountant aan te wijzen op basis van zowel inhoudelijke als financiële criteria. De colleges van de betrokken gemeenten krijgen de kans om hun wensen en bedenkingen te uiten. Na de aanbesteding zal duidelijk worden of er aanpassingen in de budgetten nodig zijn.
Gemeenten Weststellingwerf, Eaststellingwerf en Opsterlân op syk nei nije accountant
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym ynstimd mei it foarstel foar de oanbesteging fan accountantsdiensten foar de gemeenten Weststellingwerf, Eaststellingwerf en Opsterlân. It hjoeddeistige kontrakt mei Eshuis accountants rint ôf nei de kontrôle fan de jierstikken 2025, wêrtroch in nije oanbesteging nedich is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget in beslút te nimmen oer de oanbesteging fan accountantsdiensten foar de gemeenten Eaststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterlân. It hjoeddeistige kontrakt mei Eshuis accountants rint ôf nei de kontrôle fan de jierstikken 2025, wêrtroch in nije oanbesteging nedich is. De kontrôlekommisje stelt foar om it oanbestegingsdokumint fêst te stellen en de kontrôlekommisje tegearre mei de auditkommisjes fan de oare gemeenten de ynskriuwings te litten beoardielje. It doel is om in nije accountant oan te wizen op basis fan sawol ynhâldlike as finansjele kritearia. De kolleezjes fan de belutsen gemeenten krije de kâns om harren winsken en betinkingen te uterjen. Nei de oanbesteging sil dúdlik wurde oft der oanpassings yn de budzjetten nedich binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gezamenlijke Aanbesteding Accountantsdiensten Ooststellingwerf, Weststellingwerf, Opsterland". Het huidige contract met Eshuis accountants loopt af na de controle van de jaarstukken 2025, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. Het voorstel omvat het vaststellen van het aanbestedingsdocument en het verzoek aan de controlecommissie om samen met de auditcommissies van de betrokken gemeenten de inschrijvingen te beoordelen en een voorstel te doen voor de aanwijzing van de nieuwe accountant. De aanbesteding richt zich op zowel inhoudelijke als financiële gunningscriteria om de meest geschikte accountant te selecteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de aanbesteding, de betrokken partijen, en de criteria voor selectie duidelijk beschrijft. Het bevat ook een duidelijke rolverdeling en procedure voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het aanbestedingsdocument en het uiteindelijke besluit over de aanwijzing van de nieuwe accountant, zoals vereist door de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het aanbestedingsdocument en de criteria die worden gehanteerd voor de selectie van de accountant. Er moet ook worden overwogen hoe de balans tussen prijs en kwaliteit wordt gewogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen verder worden uitgewerkt, vooral met betrekking tot de evaluatie van de gunningscriteria.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanbestedingsdocument vast te stellen en de controlecommissie te verzoeken de inschrijvingen te beoordelen en een voorstel te doen voor de nieuwe accountant.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de colleges van de betrokken gemeenten hun wensen en bedenkingen kunnen uiten, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden pas duidelijk na de aanbesteding, wanneer bekend is of er een bijstelling in de budgetten voor de accountantscontrole nodig is. Er is geen specifieke dekking aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountant Controlecommissie Auditcommissies Aanbestedingsdocument Ooststellingwerf Opsterland Gunningscriteria Concerncontrollers InschrijvingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Programma van eisen aanbesteding accountant" voor de gezamenlijke aanbesteding van accountantsdiensten voor de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland. Het huidige contract met Eshuis accountants loopt af na de controle van de jaarstukken 2025, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk is. Het aanbestedingsdocument, dat de basis vormt voor deze procedure, is opgesteld door de audit-/controlecommissies van de drie gemeenten met ambtelijk advies. De gemeenteraad moet dit document vaststellen en de controlecommissie verzoeken om samen met de auditcommissies de inschrijvingen te beoordelen en een voorstel te doen voor de aanwijzing van de nieuwe accountant.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de aanbesteding, de betrokken partijen, en de procedure voor de beoordeling van inschrijvingen duidelijk beschrijft.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het aanbestedingsdocument vast te stellen en de controlecommissie te verzoeken om de inschrijvingen te beoordelen en een voorstel te doen voor de nieuwe accountant.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorgestelde aanbestedingsdocument en de procedure voor de selectie van de nieuwe accountant. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de balans tussen prijs en kwaliteit in de gunningcriteria.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanbestedingsdocument vast te stellen en de controlecommissie te verzoeken de inschrijvingen te beoordelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de colleges van de betrokken gemeenten hun wensen en bedenkingen kunnen uiten, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk. Na de aanbesteding zal blijken of er aanpassingen in de budgetten voor de accountantscontrole nodig zijn. Er is geen specifieke dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountant Controlecommissie Auditcommissies Aanbestedingsdocument Ooststellingwerf Opsterland Gunningscriteria Inschrijvingen Gemeentewet artikel 213Verfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 10 Beleidsplan ‘Sport en bewegen voor iedereen’ 2025-2029
Weststellingwerf zet in op sport voor iedereen: nieuw beleidsplan 2025-2029 goedgekeurd
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem ingestemd met een ambitieus beleidsplan voor sport en bewegen voor de periode 2025-2029. Het plan richt zich op het bevorderen van sportdeelname voor alle inwoners, met speciale aandacht voor individualisering, kansenongelijkheid, vergrijzing en obesitas.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt een nieuw beleidsplan voor sport en bewegen voor de periode 2025-2029. Dit plan richt zich op het bevorderen van sportdeelname voor alle inwoners, met speciale aandacht voor individualisering, kansenongelijkheid, vergrijzing en obesitas. Het plan bestaat uit drie hoofdlijnen: meer mensen aan het sporten krijgen, sterke sportverenigingen ondersteunen en betere sportfaciliteiten creëren. Er wordt samengewerkt met scholen, verenigingen en andere sectoren om sport toegankelijker te maken. Het plan benadrukt het belang van sport voor gezondheid, sociale samenhang en levenskwaliteit. De gemeente wil dat iedereen, ongeacht achtergrond of gezondheid, met plezier kan sporten. Het plan is nog in ontwikkeling en zal verder worden uitgewerkt en getoetst in samenwerking met diverse stakeholders. Zodra het plan is goedgekeurd, volgt een communicatiecampagne om alle betrokkenen te informeren.
Weststellingwerf set yn op sport foar elkenien: nij beliedsplan 2025-2029 goedkard
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym ynstimd mei in ambisjeus beliedsplan foar sport en bewegen foar de perioade 2025-2029. It plan rjochtet him op it befoarderjen fan sportdielname foar alle ynwenners, mei spesjale oandacht foar yndividualisearring, kânsûngelikens, fergrizing en obesitas.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget in nij beliedsplan foar sport en bewegen foar de perioade 2025-2029. Dit plan rjochtet him op it befoarderjen fan sportdielname foar alle ynwenners, mei spesjale oandacht foar yndividualisearring, kânse-ûngelikens, fergrizing en obesitas. It plan bestiet út trije haadlienen: mear minsken oan it sporten krije, sterke sportferienings stypje en bettere sportfoarsjennings kreëarje. Der wurdt gearwurke mei skoallen, ferienings en oare sektoaren om sport tagonkliker te meitsjen. It plan beklammet it belang fan sport foar sûnens, sosjale gearhing en libbenskwaliteit. De gemeente wol dat elkenien, ûnôfhinklik fan eftergrûn of sûnens, mei nocht sporte kin. It plan is noch yn ûntwikkeling en sil fierder útwurke en toetst wurde yn gearwurking mei ferskate belanghawwenden. Sadree't it plan goedkard is, folget in kommunikaasjekampanje om alle belutsenen te ynformearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan sport en bewegen voor iedereen 2025-2029" van de gemeente Weststellingwerf. Het plan richt zich op het bevorderen van sport en beweging onder alle inwoners, met aandacht voor individualisering, kansenongelijkheid, vergrijzing en obesitas. Het bevat drie beleidslijnen: het verhogen van sportdeelname, het versterken van sportverenigingen en het verbeteren van sportfaciliteiten. Het plan benadrukt de maatschappelijke waarde van sport voor gezondheid en sociale cohesie en streeft naar een inclusieve sportomgeving. Het omvat een evaluatiemodel om de voortgang te meten en is bedoeld als startpunt voor verdere ontwikkeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beleidslijnen en speerpunten. Het bevat een evaluatiemodel en een tijdspad voor implementatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het beleidsplan vast te stellen. Dit impliceert dat de raad het plan moet beoordelen, goedkeuren en toezicht moet houden op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de focus op inclusiviteit en toegankelijkheid binnen het sportbeleid. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van ondersteuning voor sportverenigingen en de ontwikkeling van sportfaciliteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door de aanwezigheid van een evaluatiemodel en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen, waarmee de uitvoering van de voorgestelde maatregelen kan beginnen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners, sportverenigingen en andere stakeholders bij de ontwikkeling en uitvoering van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor de maatschappelijke waarde van sport (People), het creëren van beweegmogelijkheden in de openbare ruimte (Planet), en de economische voordelen van een actieve bevolking (Profit).
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden grotendeels gedekt door bestaande middelen, met aanvullende financiering voor specifieke projecten in de voorjaarsnota 2025 en kadernota 2026-2029. Extra aanvragen zullen via de gebruikelijke P&C-cyclus worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sport en bewegen Beleidsplan 2025-2029 Gezondheid Sportverenigingen Inclusie Kansenongelijkheid Vergrijzing Obesitas Sportfaciliteiten Sociale samenhangVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Sportbeleid 2025-2029: Sport en Bewegen voor Iedereen!" Het richt zich op het bevorderen van sportdeelname en een actieve levensstijl in de gemeente Weststellingwerf. Het beleid streeft naar inclusiviteit, verbetering van sportaccommodaties, en het vergroten van vrijwilligersbetrokkenheid. Het plan omvat samenwerking met verenigingen, monitoring van buurtsportcoaches, en integratie met gezondheidsbeleid om overgewicht te verminderen. Er wordt ook aandacht besteed aan zwemvaardigheid, vooral voor nieuwkomers en kinderen. Het beleid benadrukt communicatieverbetering tussen gemeente en inwoners en onderzoekt de mogelijkheid van een lokale sportdeelname index.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verdere verduidelijking behoeven, zoals de financiële dekking voor bepaalde initiatieven en de exacte rolverdeling tussen betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het beleid goedkeuren en kunnen amendementen voorstellen om specifieke punten te verduidelijken of aan te passen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen, de mate van ondersteuning voor vrijwilligerswerving, en de integratie van sportbeleid met andere beleidsgebieden zoals gezondheid en onderwijs.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-elementen, zoals specifieke doelen en tijdsframes, maar mist soms meetbare criteria en concrete acties. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de financiële dekking en de rol van de verenigingsondersteuner.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het sportbeleid in de huidige vorm goedkeuren of dat er aanpassingen nodig zijn, bijvoorbeeld door amendementen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met verenigingen en het betrekken van diverse stakeholders zoals scholen en maatschappelijke organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar het bevorderen van een actieve levensstijl kan indirect bijdragen aan duurzame gezondheidsvoordelen.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële implicaties, zoals de kosten voor monitoring en ondersteuning van verenigingen. Het voorstel geeft aan dat er extra geld is aangevraagd in de voorjaarsnota, maar verdere details over de dekking zijn beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportbeleid 2025-2029 Vrijwilligers Verenigingsondersteuner Buurtsportcoaches Lokaal Sportakkoord Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) Overgewicht Zwemles nieuwkomers Sportplatform Gezonde School programmaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Beleidsplan sport en bewegen voor iedereen 2025-2029". Het plan richt zich op het bevorderen van sport en beweging in de gemeente Weststellingwerf. Het benadrukt de maatschappelijke waarde van sport voor gezondheid, sociale cohesie en mentale weerbaarheid. Het plan adresseert vier maatschappelijke ontwikkelingen: individualisering, kansenongelijkheid, vergrijzing en obesitas. Het bevat drie beleidslijnen: meer mensen aan het sporten krijgen, sterke sportverenigingen en betere sportfaciliteiten. Het doel is een toegankelijk sportklimaat te creëren dat bijdraagt aan gezondheid en maatschappelijke doelen. Het plan omvat een evaluatiemodel om de voortgang te meten en aan te passen waar nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beleidslijnen en speerpunten. Het omvat een evaluatiemodel en tijdspad voor implementatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het beleidsplan vast te stellen. Dit impliceert dat de raad het plan moet beoordelen, goedkeuren en mogelijk wijzigingen moet voorstellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de focus op specifieke speerpunten binnen het plan. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van ondersteuning voor sportverenigingen en de ontwikkeling van sportfaciliteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door het gebruik van een evaluatiemodel en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners, sportverenigingen en andere stakeholders bij de ontwikkeling en implementatie van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor sociale cohesie (People), het creëren van beweegmogelijkheden in de openbare ruimte (Planet) en de economische voordelen van een gezondere bevolking (Profit).
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden grotendeels gedekt door bestaande middelen, met aanvullende middelen beschikbaar gesteld in de voorjaarsnota 2025 en kadernota 2026-2029. Extra aanvragen zullen via de gebruikelijke P&C-cyclus worden gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan sport en bewegen Gezondheid Sportverenigingen Inclusie Sportfaciliteiten Kansenongelijkheid Vergrijzing Obesitas Sociale samenhang Preventieve doelen sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
P.L.T. Spin - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 11 Ontwerpbegroting FUMO 2026
Gemeenteraad Weststellingwerf: Zorgen over FUMO-begroting 2026
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem ingestemd met het indienen van een zienswijze op de ontwerpbegroting van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor 2026. De raad maakt zich zorgen over de financiële situatie en de uitvoeringskracht van de FUMO, die kampt met structurele problemen zoals hoog ziekteverzuim en overschrijdingen van ICT-kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 22 september 2025 werd het voorstel van het college besproken om het verlies van 2024, dat voor Weststellingwerf € 10.865 bedraagt, te verwerken in de najaarsnota van 2025. Daarnaast werd voorgesteld om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2026.
L. van der Hoef van het CDA uitte zijn zorgen over de financiële situatie van de FUMO: "De productiviteit blijft achter bij de norm, mede als gevolg van een oplopend ziekteverzuim van 7,95%. Structurele overschrijdingen op ICT-kosten en extra uitgaven voor huisvesting wijzen op een gebrek aan financiële beheersing." Hij benadrukte de noodzaak van scherpere sturing en monitoring binnen de organisatie.
A. Kroondijk van de VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte de ernst van de situatie: "Wij zijn als het ware een soort sponsoring van de FUMO zo'n beetje aan het worden. Als een accountant zegt dat er structurele kostenmaatregelen nodig zijn, moeten de alarmbellen aanslaan." Ze vroeg zich af of de voorgestelde zienswijze voldoende invloed zou hebben om verandering teweeg te brengen.
Wethouder H.K.A. den Hartigh erkende de zorgen en benadrukte dat er al veel inspanningen zijn verricht om de situatie te verbeteren. "Onze grootste zorg is natuurlijk of we de kosten kunnen voorkomen. Het dagelijks bestuur moet samen met de top van de FUMO maatregelen nemen en een koers uitzetten naar een toekomstbestendige organisatie," aldus de wethouder.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk unaniem in met het raadsvoorstel. Van der Hoef concludeerde: "De zorgen zijn groot, maar de zienswijze is een goede eerste stap. We zien een portefeuillehouder die zich daar hard voor gaat maken."
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2026. Het college stelt voor om het verlies van 2024, dat voor Weststellingwerf € 10.865 bedraagt, te verwerken in de najaarsnota van 2025. De FUMO kampt met structurele problemen zoals hoog ziekteverzuim en overschrijdingen van ICT-kosten, wat de uitvoeringskracht onder druk zet. Er is behoefte aan scherpere sturing en monitoring. Het dagelijks bestuur moet actiever optreden om deze knelpunten aan te pakken. Ook wordt voorgesteld om een onderzoek te starten naar een robuuste omgevingsdienst. De gemeenteraad zal hierover beslissen in de vergadering van 22 september 2025.
Gemeenteried Weststellingwerf: Soargen oer FUMO-begroting 2026
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym ynstimd mei it yntsjinjen fan in miening oer de ûntwerpbegroting fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) foar 2026. De ried makket him soargen oer de finansjele situaasje en de útfieringskrêft fan de FUMO, dy't te krijen hat mei strukturele problemen lykas heech syktefersom en oerskridingen fan ICT-kosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 22 septimber 2025 waard it foarstel fan it kolleezje besprutsen om it ferlies fan 2024, dat foar Weststellingwerf € 10.865 bedraacht, te ferwurkjen yn de neijiersnota fan 2025. Derneist waard foarsteld om in miening yn te tsjinjen oer de ûntwerpbegroting fan de FUMO foar 2026.
L. van der Hoef fan it CDA útspruts syn soargen oer de finansjele situaasje fan de FUMO: "De produktiviteit bliuwt efter by de noarm, ûnder oare troch in oprinnend syktefersom fan 7,95%. Strukturele oerskridingen op ICT-kosten en ekstra útjeften foar húsfesting wize op in gebrek oan finansjele behearsking." Hy beklamme de needsaak fan skerper stjoeren en monitoring binnen de organisaasje.
A. Kroondijk fan de VVD sleat him hjirby oan en beklamme de earnst fan de situaasje: "Wy binne as it ware in soarte fan sponsoring fan de FUMO sa'n bytsje oan it wurden. As in akkountant seit dat der strukturele kostenmaatregels nedich binne, moatte de alarmbellen oanslaan." Se frege har ôf oft de foarstelde miening genôch ynfloed hawwe soe om feroaring te bringen.
Wethâlder H.K.A. den Hartigh erkende de soargen en beklamme dat der al in soad ynspanningen dien binne om de situaasje te ferbetterjen. "Us grutste soarch is fansels oft wy de kosten foarkomme kinne. It deistich bestjoer moat tegearre mei de top fan de FUMO maatregels nimme en in koers útsjen nei in takomstbestindige organisaasje," sa sei de wethâlder.
De gemeenteried stimde úteinlik unanym yn mei it riedsfoarstel. Van der Hoef konkludearre: "De soargen binne grut, mar de miening is in goede earste stap. Wy sjogge in portefúljehâlder dy't him dêr hurd foar ynsette sil."
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget om in sjenswize yn te tsjinjen op de ûntwerpbegroting fan de FUMO foar 2026. It kolleezje stelt foar om it ferlies fan 2024, dat foar Weststellingwerf € 10.865 bedraacht, te ferwurkjen yn de neijiersnota fan 2025. De FUMO kampt mei strukturele problemen lykas heech syktefersom en oerskriuwingen fan ICT-kosten, wat de útfieringskrêft ûnder druk set. Der is ferlet fan skerper stjoeren en monitoring. It deistich bestjoer moat aktyfer optrede om dizze knyppunten oan te pakken. Ek wurdt foarsteld om in ûndersyk te starten nei in robúste omjouwingsdienst. De gemeenteried sil hjir oer beslute yn de gearkomste fan 22 septimber 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting FUMO 2026". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Weststellingwerf om de resultaatbestemming van 2024 van € 10.865 te verwerken in de najaarsnota 2025 en een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting FUMO 2026. De FUMO kampt met financiële en operationele uitdagingen, waaronder een verlies van € 362.000 in 2024, veroorzaakt door niet-gehaalde productiviteitsnormen en stijgende kosten. Het voorstel benadrukt de noodzaak van scherpere sturing en monitoring om de uitvoeringskracht te verbeteren en de financiële positie te versterken. Er wordt ook gepleit voor een onderzoek naar een robuuste omgevingsdienst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de uitdagingen waarmee de FUMO wordt geconfronteerd. Het biedt ook concrete aanbevelingen voor verbetering en benadrukt de noodzaak van een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de organisatie.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de financiële resultaten van 2024 te verwerken in de najaarsnota 2025 en een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting FUMO 2026. De raad speelt een controlerende rol en moet strategische keuzes maken op basis van de verstrekte informatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde financiële verwerking en of ze de zienswijze op de ontwerpbegroting willen indienen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de financiële uitdagingen en de voorgestelde maatregelen voor verbetering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke financiële cijfers en doelen bevat, ontbreken er concrete tijdlijnen voor sommige voorgestelde acties, zoals het onderzoek naar de robuuste omgevingsdienst.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de resultaatbestemming van 2024 te verwerken in de najaarsnota 2025 en een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting FUMO 2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een verhoging van de deelnemersbijdrage met € 24.184 voor de gemeente Weststellingwerf in 2026. Er wordt ook een mogelijk voordeel verwacht vanuit de nacalculatie 2025, dat beschikbaar moet worden gehouden voor het aanvullen van de algemene reserve. De dekking van deze kosten wordt deels gevonden in de nacalculatievoordelen en de verhoging van de deelnemersbijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2026 Zienswijze Resultaatbestemming Productiviteitsnorm Ziekteverzuim Structurele knelpunten Financiële positie Najaarsnota 2025 Algemene reserve DeelnemersbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting FUMO 2026". Het raadsvoorstel adviseert de gemeenteraad van Weststellingwerf om de resultaatbestemming van 2024 van €10.865 te verwerken in de najaarsnota van 2025 en een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van FUMO 2026. De FUMO kampt met structurele knelpunten zoals een hoog ziekteverzuim en overschrijdingen op ICT-kosten, wat de uitvoeringskracht onder druk zet. Het voorstel benadrukt de noodzaak van scherpe sturing en monitoring om de financiële en operationele uitdagingen aan te pakken. Er wordt ook gepleit voor een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de FUMO.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de uitdagingen waarmee de FUMO wordt geconfronteerd. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke maatregelen om de productiviteit te verhogen.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten over de verwerking van de resultaatbestemming in de najaarsnota en het indienen van een zienswijze op de ontwerpbegroting. De raad speelt een kaderstellende rol en moet zorgen voor adequate controle en sturing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële bijdrage aan de FUMO en de prioriteiten voor de toekomstbestendigheid van de organisatie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de voorgestelde onderzoeken en verbetertrajecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen voor de voorgestelde verbeteringen. Inconsistenties zijn niet direct zichtbaar, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen kan beter onderbouwd worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de resultaatbestemming van 2024 te verwerken in de najaarsnota 2025 en een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting FUMO 2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op interne sturing en monitoring.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een verhoging van de deelnemersbijdrage met €24.184 voor de gemeente Weststellingwerf. Er wordt ook een mogelijk voordeel verwacht door nacalculatie in 2025. De dekking van deze kosten wordt deels gevonden in de nacalculatievoordelen en de verhoging van de deelnemersbijdrage is verwerkt in de primaire begroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO 2026 Zienswijze Resultaatbestemming Productiviteitsnorm Ziekteverzuim Financiële positie Structurele knelpunten Dagelijks bestuur Najaarsnota 2025 Gemeenschappelijke Regeling FUMOVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
L. van der Hoef - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A. Kroondijk - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.K.A. den Hartigh - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
L. van der Hoef - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A. Kroondijk - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 12 Motie vreemd inzake situatie Spoorlaan Wolvega - HvW
Verkeerschaos dreigt in Wolvega: Gemeenteraad verdeeld over nieuwe Aldi-locatie
De gemeenteraad van Weststellingwerf debatteerde fel over de verkeerssituatie aan de Spoorlaan in Wolvega, waar de komst van een nieuwe Aldi-supermarkt voor nog meer verkeersdrukte dreigt te zorgen. Het voorstel om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed over mogelijke alternatieve locaties leidde tot een verhitte discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Weststellingwerf werd een motie ingediend door R.C.A. Westenberg van Lijst Hart voor Weststellingwerf. De motie riep het college op om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed over de verkeerssituatie en mogelijke alternatieve locaties voor de nieuwe supermarkt aan de Spoorlaan. "De verkeersdrukte op de Spoorlaan neemt al jaren toe. De situatie dreigt onhoudbaar te worden," aldus Westenberg. Hij benadrukte dat de motie niet over de inhoud van het gesprek ging, maar over het belang van een dialoog tussen de gemeente en Aldi.
De motie leidde tot scherpe reacties vanuit de raad. R. Bos van de VVD vroeg zich af wat er precies in de gesprekken met Aldi was besproken en waarom de motie nodig was. "Waarom deze motie vreemd? De fractie had toch ook gewoon de wethouder kunnen bellen?" vroeg Bos zich af. C. Trompetter van Sociaal Duurzaam Weststellingwerf was nog kritischer en noemde de motie "laf" en beschuldigde Westenberg ervan de "boodschapjongen van de Aldi" te zijn.
Wethouder R.T. Hoen benadrukte dat zijn deur altijd openstaat voor gesprekken met ondernemers, inclusief Aldi. "De kern van de motie vraagt om een gesprek, en natuurlijk ga ik graag in gesprek met de Aldi over een alternatieve locatie in het centrum van Wolvega," aldus Hoen. Hij maakte echter duidelijk dat de Aldi eerder had aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in de Spoorlaan-locatie en dat de gemeente vasthoudt aan het detailhandelsbeleid dat supermarkten in het centrum moeten blijven.
De motie werd uiteindelijk verworpen met 15 stemmen tegen en 4 voor. De discussie maakte duidelijk dat de verkeersproblematiek aan de Spoorlaan een complex vraagstuk is dat de gemoederen in de gemeenteraad flink bezighoudt. Terwijl de wethouder bereid is tot gesprek, blijft de vraag of er daadwerkelijk een alternatieve locatie voor de Aldi gevonden kan worden binnen de kaders van het huidige beleid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf bespreekt de verkeerssituatie aan de Oostkant van Wolvega. Er is een voorstel om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed over de bouw van een nieuwe supermarkt aan de Spoorlaan. De verkeersdrukte in dit gebied is al hoog door de aanwezigheid van drie supermarkten, en de komst van een vierde supermarkt kan dit verergeren. Aldi heeft al een bouwvergunning en is begonnen met de voorbereidingen voor de bouw. De manager van Aldi Vastgoed staat open voor overleg over de situatie en mogelijke alternatieve locaties. Het college wordt verzocht om snel contact op te nemen met Aldi en de raad op de hoogte te houden van de voortgang van deze gesprekken.
Ferkeerschaos driget yn Wolvegea: Gemeenteried ferdield oer nije Aldi-lokaasje
De gemeenteried fan Weststellingwerf debatearre fûl oer de ferkearssituaasje oan de Spoarlaan yn Wolvegea, dêr't de komst fan in nije Aldi-supermerk foar noch mear ferkearsdruk soarget. It foarstel om yn petear te gean mei Aldi Fêstgoed oer mooglike alternative lokaasjes late ta in hite diskusje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Weststellingwerf waard in moasje yntsjinne troch R.C.A. Westenberg fan List Hart foar Weststellingwerf. De moasje rôp it kolleezje op om yn petear te gean mei Aldi Vastgoed oer de ferkearssituaasje en mooglike alternative lokaasjes foar de nije supermerk oan de Spoarlaan. "De ferkearsdruk op de Spoarlaan nimt al jierren ta. De situaasje driget ûnhâldber te wurden," sa sei Westenberg. Hy beklamme dat de moasje net oer de ynhâld fan it petear gie, mar oer it belang fan in dialooch tusken de gemeente en Aldi.
De moasje late ta skerpe reaksjes út de ried. R. Bos fan de VVD frege him ôf wat der krekt yn de petearen mei Aldi besprutsen wie en wêrom de moasje nedich wie. "Wêrom dizze moasje frjemd? De fraksje hie dochs ek gewoan de wethâlder belje kinnen?" frege Bos him ôf. C. Trompetter fan Sosjaal Duorsum Weststellingwerf wie noch kritysker en neamde de moasje "laf" en beskuldige Westenberg derfan de "boadskappejong fan de Aldi" te wêzen.
Wethâlder R.T. Hoen beklamme dat syn doar altyd iepenstiet foar petearen mei ûndernimmers, ynklusyf Aldi. "De kearn fan de moasje freget om in petear, en fansels gean ik graach yn petear mei de Aldi oer in alternative lokaasje yn it sintrum fan Wolvega," sa sei Hoen. Hy makke lykwols dúdlik dat de Aldi earder oanjûn hie net ynteressearre te wêzen yn de Spoarlaan-lokaasje en dat de gemeente fêsthâldt oan it detailhannelsbelied dat supermerken yn it sintrum bliuwe moatte.
De moasje waard úteinlik ôfwiisd mei 15 stimmen tsjin en 4 foar. De diskusje makke dúdlik dat de ferkearsproblematiek oan de Spoarlaan in kompleks fraachstik is dat de gemoederen yn de gemeenteried flink dwaande hâldt. Wylst de wethâlder ree is ta petear, bliuwt de fraach oft der wier in alternative lokaasje foar de Aldi fûn wurde kin binnen de kaders fan it hjoeddeiske belied.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf besprekt de ferkearssituaasje oan de Eastkant fan Wolvegea. Der is in foarstel om yn petear te gean mei Aldi Fêstgoed oer de bou fan in nije supermerk oan de Spoarleane. De ferkearsdruk yn dit gebiet is al heech troch de oanwêzigens fan trije supermerken, en de komst fan in fjirde supermerk kin dit fergrutsje. Aldi hat al in boufergunning en is úteinset mei de tariedings foar de bou. De manager fan Aldi Fêstgoed stiet iepen foar oerlis oer de situaasje en mooglike alternative lokaasjes. It kolleezje wurdt frege om gau kontakt op te nimmen mei Aldi en de ried op 'e hichte te hâlden fan de foarútgong fan dizze petearen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Situatie Spoorlaan Wolvega" en richt zich op de verkeersproblematiek aan de oostkant van Wolvega, met name op de Spoorlaan en Geraniumstraat. De motie constateert dat de verkeersdrukte toeneemt door de vestiging van supermarkten, waaronder een nieuwe Aldi. Het college wordt verzocht om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed over de verkeerssituatie en mogelijke alternatieve locaties voor de supermarkt. De raad moet op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een actie (dialoog met Aldi). Echter, het biedt geen concrete oplossingen of alternatieven voor de verkeersproblematiek.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en de raad te informeren over de voortgang van de gesprekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college wil opdragen om in gesprek te gaan met Aldi over de verkeerssituatie en mogelijke alternatieve locaties voor de supermarkt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden (op korte termijn contact opnemen), maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verplaatsen van de supermarkt is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om in gesprek te gaan met Aldi en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Participatie:
De motie vermeldt dat er bereidheid is tot dialoog met Aldi Vastgoed, maar er is geen sprake van bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van verkeersdrukte en mogelijke milieueffecten.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeerssituatie Spoorlaan Wolvega Supermarkten Aldi Bouwvergunning Verkeersdrukte Dialoog Alternatieve locaties Hart voor WeststellingwerfVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Situatie Spoorlaan Wolvega" en richt zich op de verkeersproblematiek aan de oostkant van Wolvega, met name rond de Spoorlaan en Geraniumstraat. De toename van verkeer, mede door de vestiging van drie supermarkten, leidt tot verkeersinfarcten. Met de komst van een vierde supermarkt (Aldi) wordt verwacht dat de verkeersdruk verder toeneemt. De motie verzoekt het college om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed over de verkeerssituatie en mogelijke alternatieve locaties voor de supermarkt, en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie en de problemen die zich voordoen. Het biedt echter geen concrete oplossingen of alternatieven, maar roept op tot dialoog en onderzoek naar mogelijkheden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde acties. Daarnaast houdt de raad toezicht op de voortgang en resultaten van de gesprekken tussen het college en Aldi Vastgoed.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college wil opdragen om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed. Dit impliceert een keuze tussen het accepteren van de huidige situatie of het zoeken naar oplossingen die mogelijk de verkeersdruk kunnen verminderen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de oproep tot dialoog, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het vinden van alternatieve locaties is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en het college de opdracht geeft om in gesprek te gaan met Aldi Vastgoed.
Participatie:
De motie benadrukt de bereidheid van Aldi Vastgoed om in dialoog te treden, wat wijst op een participatieve benadering. Er is echter geen vermelding van bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van verkeersdruk en de impact op de leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten kunnen voortkomen uit het onderzoek naar alternatieve locaties of verkeersoplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeerssituatie Spoorlaan Wolvega Supermarkten Aldi Bouwvergunning Verkeersdrukte Dialoog Alternatieve locaties Hart voor WeststellingwerfVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
E.J. Lodewijk-Winter - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
L. van der Hoef - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.T. Hoen - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
E.J. Lodewijk-Winter - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.C.A. Westenberg - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
L. van der Hoef - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
E.J. Lodewijk-Winter - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R.T. Hoen - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
00:44:31 - 00:44:34 - 00:46:31 - 00:46:58 - 00:47:51 - 00:48:38 - 00:48:58 - 00:49:05 - 00:49:36 - 00:52:10 - 00:54:49 - 00:56:17 - 00:57:30 - 00:58:24 - 00:59:29 - 01:03:08 - 01:03:17 - 01:04:27 - 01:04:52 - 01:05:17 - 01:06:23 - 01:07:08 - 01:07:38 - 01:08:06 - 01:09:31 - 01:09:41 - 01:12:26 - 01:13:58 - 01:14:23 - 01:17:02 - 01:17:21 - 01:25:00 - 01:25:58 - 01:26:24 - 01:27:21 - 01:27:40 - 01:28:48 - 01:29:30 - 01:30:43 - 01:31:36 - 01:31:42 - 01:32:15 - 01:32:42 - 01:33:43 - 01:34:34 - 01:35:05 - 01:35:25 - 01:35:41 - 01:36:19 - 01:37:02 - 01:37:34 - 01:38:20 - 01:38:59 - 01:39:40 - 01:41:31 - 01:42:51