16-06-2025 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 02 Vaststelling van de agenda
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 03 Vragenkwartier raadsleden / Mededelingen college
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 04 Besluitenlijst raadsvergadering van 19 mei 2025 en 11 juni 2025
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 05 Lijst van toezeggingen
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 06 Ingekomen stukken
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
P.L.T. Spin - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 07 Begroting 2026 en jaarverslag 2024 GR Hûs en Hiem
Gemeenteraad Weststellingwerf Steunt Begroting Hûs en Hiem Zonder Bezwaren
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem besloten geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem. Het jaarverslag 2024 werd eveneens zonder discussie aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt een besluit over de begroting 2026 en het jaarverslag 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hûs en Hiem. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026, omdat deze uitgaat van een ongewijzigde voortzetting van de werkzaamheden. Er is een ruime overgangsperiode voor de Omgevingswet, waardoor de adviespraktijk grotendeels hetzelfde blijft. Het jaarverslag 2024 toont een positief saldo en heeft een goedkeurende verklaring van de accountant. Er zijn plannen om de adviestarieven te verhogen met 3% vanaf 2026, om de kosten te dekken. De nieuwe nota omgevingskwaliteit voor de OWO-gemeenten wordt ontwikkeld, maar heeft waarschijnlijk weinig invloed op de begroting van 2026. Na besluitvorming zal Hûs en Hiem worden geïnformeerd, maar actieve communicatie is niet nodig.
Gemeenteried Weststellingwerf Stipet Begrutting Hûs en Hiem Sûnder Beswieren
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym besletten gjin sjenswize yn te tsjinjen op de ûntwerpbegroting 2026 fan de Mienskiplike Regeling Hûs en Hiem. It jierferslach 2024 waard ek sûnder diskusje oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget in beslút oer de begrutting 2026 en it jierferslach 2024 fan de Mienskiplike Regeling (GR) Hûs en Hiem. It foarstel is om gjin sjenswize yn te tsjinjen op de ûntwerpbegrutting 2026, om't dizze útgiet fan in net feroare fuortsetting fan de wurksumheden. Der is in romme oergongsperioade foar de Omjouwingswet, wêrtroch de advyspraktyk foar it grutste part itselde bliuwt. It jierferslach 2024 toant in posityf saldo en hat in goedkarringsferklearring fan de akkountant. Der binne plannen om de advystariven te ferheegjen mei 3% fanôf 2026, om de kosten te dekken. De nije nota omjouwingskwaliteit foar de OWO-gemeenten wurdt ûntwikkele, mar hat nei alle gedachten net folle ynfloed op de begrutting fan 2026. Nei beslútfoarming sil Hûs en Hiem ynformearre wurde, mar aktive kommunikaasje is net nedich.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel: Begroting 2026 en Jaarverslag 2024 Hûs en Hiem
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de begroting voor 2026 en het jaarverslag van 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hûs en Hiem. De raad wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026, aangezien deze een ongewijzigde voortzetting van de werkzaamheden laat zien. Het jaarverslag 2024 toont een positief saldo en wordt voor kennisgeving aangenomen. Er zijn kanttekeningen over de sneltoetscriteria en de mogelijke verhoging van adviestarieven. Duurzaamheid is verbeterd door verduurzaming van het pand van Hûs en Hiem.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de begroting en het jaarverslag, inclusief financiële details en kanttekeningen over toekomstige ontwikkelingen. Echter, er is beperkte informatie over de evaluatie van de sneltoetscriteria en de impact daarvan.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende rol en moet beslissen of er een zienswijze wordt ingediend op de ontwerpbegroting 2026. Daarnaast neemt de raad het jaarverslag 2024 voor kennisgeving aan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze op de begroting 2026 en het voor kennisgeving aannemen van het jaarverslag 2024. Er zijn keuzes te maken over de evaluatie en aanpassing van sneltoetscriteria en de verhoging van adviestarieven.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen voor de evaluatie van sneltoetscriteria. De financiële dekking is wel duidelijk aangegeven.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2026 en het jaarverslag 2024 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Er is geen actieve participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de verduurzaming van het pand van Hûs en Hiem, wat heeft geleid tot een verbeterd energielabel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de kosten via bouwleges worden doorberekend aan aanvragers van omgevingsvergunningen. De begroting is kostendekkend, en er is een positief saldo in het jaarverslag 2024. De verhoging van adviestarieven is bedoeld om toekomstige cao-verhogingen te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en Hiem Ontwerpbegroting 2026 Jaarverslag 2024 Omgevingswet Adviespraktijk Sneltoetscriteria Omgevingskwaliteit Adviestarieven Energiebesparing BouwlegesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2026 en jaarverslag 2024 Hûs en Hiem". Het raadsvoorstel stelt voor om geen zienswijze in te dienen op de ontwerp begroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hûs en Hiem en om het jaarverslag 2024 voor kennisgeving aan te nemen. De begroting voor 2026 gaat uit van een ongewijzigde voortzetting van de werkzaamheden, ondanks de invoering van de Omgevingswet. Het jaarverslag 2024 toont een positief saldo, waarvan een deel aan de reserves wordt toegevoegd. Er zijn plannen om de adviestarieven te verhogen om de kostenstijgingen te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de financiële situatie en de verwachtingen voor de komende jaren. Er is echter enige onzekerheid over de toekomstige adviespraktijk en de impact van de nieuwe nota omgevingskwaliteit.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen op de ontwerp begroting en om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen. Dit impliceert een rol van goedkeuring en toezicht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze en het voor kennisgeving aannemen van het jaarverslag. Dit kan impliceren dat de raad instemt met de huidige koers en financiële planning van Hûs en Hiem.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de geplande tariefverhoging. Er zijn enkele onzekerheden, zoals de impact van de nieuwe nota omgevingskwaliteit en de cao-onderhandelingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen op de ontwerp begroting 2026 en om het jaarverslag 2024 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het pand van Hûs en Hiem is verduurzaamd, wat heeft geleid tot een aanzienlijke energiebesparing en een verbeterd energielabel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de adviestarieven met 3% om de kostenstijgingen te dekken. De kosten worden doorberekend aan aanvragers van omgevingsvergunningen via bouwleges. Het uitgangspunt is dat lasten en baten in evenwicht zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2026 Jaarverslag 2024 Hûs en Hiem Omgevingswet Adviespraktijk Sneltoetscriteria Omgevingskwaliteit Adviestarieven Energiebesparing Kostendekkende exploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 08 Toestemming Wijzigingsregeling op de Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân
Gemeenteraad Weststellingwerf Stemmen Unaniem In met Wijzigingsregeling SW Fryslân
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de Wijzigingsregeling op de Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân definitief vast te stellen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt toestemming te geven aan het college om de Wijzigingsregeling op de Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân definitief vast te stellen. Deze wijziging is nodig vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022. De regeling moet in overeenstemming worden gebracht met de nieuwe wetgeving. De wijzigingen zijn onderverdeeld in drie categorieën: wijzigingen zonder afweging, technische wijzigingen, en wijzigingen die de positie van de gemeenteraad raken. De raad heeft maximaal 13 weken om te besluiten, met een mogelijke verlenging van nog eens 13 weken. Als er geen besluit wordt genomen binnen 26 weken, wordt de toestemming automatisch verleend. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze aanpassing. Na goedkeuring door alle betrokken gemeenten, zal de gemeente Smallingerland de wijziging publiceren, waarna deze in werking treedt.
Gemeenteried Weststellingwerf Stimmet Unanym Yn mei Wizigingsregeling SW Fryslân
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym ynstimd mei it foarstel om de Wizigingsregeling op de Mienskiplike Regeling SW Fryslân definityf fêst te stellen. Dizze oanpassing is needsaaklik fanwegen wizigings yn de Wet mienskiplike regelingen per 1 july 2022.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget tastimming te jaan oan it kolleezje om de Wizigingsregeling op de Mienskiplike Regeling SW Fryslân definityf fêst te stellen. Dizze wiziging is nedich fanwegen oanpassingen yn de Wet mienskiplike regelingen per 1 july 2022. De regeling moat yn oerienstimming brocht wurde mei de nije wetjouwing. De wizigingen binne ûnderferdield yn trije kategoryen: wizigingen sûnder ôfwaging, technyske wizigingen, en wizigingen dy't de posysje fan de gemeenteried reitsje. De ried hat maksimaal 13 wiken om te besluten, mei in mooglike ferlinging fan nochris 13 wiken. As der gjin beslút nommen wurdt binnen 26 wiken, wurdt de tastimming automatysk ferliend. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze oanpassing. Nei goedkarring troch alle belutsen gemeenten, sil de gemeente Smellingerlân de wiziging publisearje, wêrnei't dizze yn wurking treedt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/amendement/motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijzigingsregeling op de Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân". Het doel is om de bestaande regeling in overeenstemming te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en vereisen geen beleidsmatige keuzes. De regeling richt zich op de bedrijfsvoeringstaken van de sociale werkvoorziening en fungeert als formeel werkgever voor de medewerkers. De raad wordt gevraagd toestemming te verlenen aan het college om de wijzigingen definitief vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de wettelijke context en vereisten duidelijk uiteenzet. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren of aanvullende vragen zijn vanuit de betrokken gemeenteraden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen aan het college voor de definitieve vaststelling van de Wijzigingsregeling. De raad kan toestemming onthouden als er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch van aard zijn en geen beleidsmatige of financiële keuzes vereisen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke termijnen voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen aan het college voor de definitieve vaststelling van de Wijzigingsregeling.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de aanpassing van deze regeling, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân Wijzigingsregeling Wet gemeenschappelijke regelingen Bedrijfsvoering Zienswijze Uittreding Toestemming Financiële bepalingen Actieve informatieplicht BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijzigingsregeling op de Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân". Het doel is om de bestaande regeling in overeenstemming te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en vereisen geen beleidsmatige keuzes. De regeling richt zich op de bedrijfsvoering van de sociale werkvoorziening in de regio Fryslân. De raad wordt gevraagd toestemming te verlenen aan het college om de wijzigingen definitief vast te stellen, na een eerdere goedkeuring zonder zienswijzen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de noodzaak ervan. Het bevat ook een overzicht van de categorieën van wijzigingen en hun impact.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de Wijzigingsregeling definitief vast te stellen. Dit is een controlerende rol, waarbij de raad kan besluiten om toestemming te onthouden als er strijd is met het recht of algemeen belang.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch zijn en geen beleidsmatige of financiële keuzes vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen aan het college voor de definitieve vaststelling van de Wijzigingsregeling.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de aanpassing van deze regeling, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijzigingsregeling Gemeenschappelijke Regeling SW Fryslân Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Bedrijfsvoering Zienswijze Toestemming Uittreding Financiële bepalingen Actieve informatieplicht BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 09 Vaststellen grondexploitaties 2025
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 10 Jaarstukken 2024 en begroting 2026 GR SW Fryslân
Gemeenteraad Weststellingwerf Steunt Voorstel Zonder Zienswijze
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem besloten om geen zienswijze in te dienen op de jaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de GR SW Fryslân. Het college van B&W had voorgesteld om de stukken zonder opmerkingen te accepteren, gezien de goedkeurende verklaring van de accountant.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om kennis te nemen van de jaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de GR SW Fryslân. Het college van B&W stelt voor om geen zienswijze in te dienen, omdat er geen afwijkingen zijn geconstateerd in de stukken. De accountant heeft een goedkeurende verklaring gegeven over de jaarrekening 2024. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om een zienswijze te geven, maar de huidige stukken geven daar geen aanleiding toe. Als de raad besluit geen zienswijze in te dienen, zal het college het Algemeen Bestuur van de GR SW Fryslân hierover informeren. De definitieve vaststelling van de stukken vindt plaats in de vergadering van het Algemeen Bestuur op 27 juni 2025. De kosten voor de gemeente Weststellingwerf zijn gedekt in de begroting.
Gemeenteried Weststellingwerf Stipet Foarstel Sûnder Sjochwize
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym besletten om gjin sjenswize yn te tsjinjen op de jierstikken 2024 en de konseptbegrutting 2026 fan de GR SW Fryslân. It kolleezje fan B&W hie foarsteld om de stikken sûnder opmerkingen te akseptearjen, sjoen de goedkarrende ferklearring fan de akkountant.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget om kennis te nimmen fan de jierstikken 2024 en de konseptbegrutting 2026 fan de GR SW Fryslân. It kolleezje fan B&W stelt foar om gjin sjoenswize yn te tsjinjen, om't der gjin ôfwikingen konstatearre binne yn de stikken. De akkountant hat in goedkarrende ferklearring jûn oer de jierrekken 2024. De gemeenteried hat de mooglikheid om in sjoenswize te jaan, mar de hjoeddeiske stikken jouwe dêr gjin oanlieding ta. As de ried beslút gjin sjoenswize yn te tsjinjen, sil it kolleezje it Algemien Bestjoer fan de GR SW Fryslân hjir oer ynformearje. De definitive fêststelling fan de stikken fynt plak yn de gearkomste fan it Algemien Bestjoer op 27 juny 2025. De kosten foar de gemeente Weststellingwerf binne dekt yn de begrutting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024 en begroting 2026 GR SW Fryslân". Het college van B&W van Weststellingwerf heeft de jaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân ontvangen. Deze documenten zijn voorlopig vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Het voorstel aan de gemeenteraad is om kennis te nemen van deze stukken en geen zienswijze in te dienen, aangezien er geen afwijkingen zijn geconstateerd door het college en de accountant. De raad wordt gevraagd om het Algemeen Bestuur hierover te informeren via een brief van het college.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante documenten en bijlagen bevat, zoals de jaarstukken, de begroting en de accountantsverklaring. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken en de begroting en te besluiten of er een zienswijze moet worden ingediend. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de gepresenteerde stukken en de controle daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het vooral om een administratieve handeling gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken en de begroting en om geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, wat logisch is gezien de financiële en administratieve aard van de stukken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse bijdrage van ongeveer €3.000 van de gemeente Weststellingwerf aan de GR SW Fryslân. Deze kosten zijn gedekt in de begroting van de gemeente. De jaarrekening 2024 sluit met een resultaat van €0, en het eigen vermogen is nihil, wat aangeeft dat er geen onverwachte financiële lasten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Begroting 2026 GR SW Fryslân Zienswijze Accountant Caparis Dienstverleningsovereenkomst Financiële resultaten Algemeen Bestuur Gemeenschappelijke RegelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024 en begroting 2026 GR SW Fryslân". Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om kennis te nemen van de jaarstukken 2024 en de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (GR SW) Fryslân. De stukken zijn voorlopig vastgesteld door het Algemeen Bestuur en er zijn geen afwijkingen geconstateerd door het college en de accountant. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen, maar het voorstel is om dit niet te doen en het Algemeen Bestuur hiervan op de hoogte te stellen via een brief.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante documenten en verklaringen bevat, zoals de jaarstukken, de begroting en de accountantsverklaring. Er zijn geen afwijkingen of onduidelijkheden gemeld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken en begroting te controleren en eventueel een zienswijze in te dienen. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de jaarstukken en begroting. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat de raad akkoord gaat met de huidige stukken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de acties die de raad moet ondernemen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken en begroting en geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne controle en besluitvormingsproces betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarrekening 2024 sluit met een resultaat van €0, en er zijn geen afwijkingen van de begroting. De kosten voor de gemeente Weststellingwerf bedragen jaarlijks ongeveer €3.000, waarvoor dekking is in de begroting. De financiële gevolgen zijn dus beperkt en gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Begroting 2026 GR SW Fryslân Zienswijze Accountant Caparis Dienstverleningsovereenkomst Gemeenschappelijke Regeling Financiële resultaten Algemeen BestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 11 Actualisatie Apv Weststellingwerf 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) voor 2025 vast te stellen. De huidige Apv uit 2021 moet worden geactualiseerd vanwege de invoering van de Omgevingswet in 2024 en wijzigingen in de model-Apv van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De nieuwe Apv zal grotendeels hetzelfde blijven als de huidige, maar er worden enkele nieuwe bepalingen toegevoegd, zoals maatregelen tegen een onveilig ondernemersklimaat en regels voor lichtreclame. Ook worden enkele verouderde bepalingen geschrapt en andere aangepast, zoals het systeem voor het inzamelen van geld of goederen. Er zijn nog enkele verschillen tussen de Apv's van de omliggende gemeenten, vooral op het gebied van kapvergunningen en sluitingstijden van de horeca. Na goedkeuring door de raad zal de nieuwe Apv formeel worden bekendgemaakt en in werking treden. Het besluit heeft geen financiële gevolgen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget om de Algemiene Plaklike Feroardering (Apv) foar 2025 fêst te stellen. De hjoeddeiske Apv út 2021 moat bywurke wurde fanwegen de ynfiering fan de Omjouwingswet yn 2024 en wizigingen yn de model-Apv fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG). De nije Apv sil foar it grutste part itselde bliuwe as de hjoeddeiske, mar der wurde inkele nije bepalingen tafoege, lykas maatregels tsjin in ûnfeilich ûndernimmersklimaat en regels foar ljochtreklame. Ek wurde inkele ferâldere bepalingen skrast en oaren oanpast, lykas it systeem foar it ynsammeljen fan jild of guod. Der binne noch inkele ferskillen tusken de Apv's fan de omlizzende gemeenten, foaral op it mêd fan kapfergunningen en slutingstiden fan de hoareka. Nei goedkarring troch de ried sil de nije Apv formeel bekendmakke wurde en yn wurking trede. It beslút hat gjin finansjele gefolgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie Apv Weststellingwerf 2025". Het doel is om de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) van Weststellingwerf te actualiseren in lijn met de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wijzigingen zijn grotendeels tekstueel en gericht op harmonisatie met de Apv's van de andere OWO-gemeenten. Belangrijke toevoegingen zijn een artikel tegen ondermijning en een vergunningplicht voor lichtreclame. Enkele artikelen zijn geschrapt of gewijzigd, zoals het vervallen van de opruimvrijstelling voor hondenuitlaatplaatsen en de overgang van een vergunning- naar een meldingstelsel voor collectes.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de juridische basis en de harmonisatie met andere gemeenten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Hun rol is kaderstellend en controlerend, waarbij ze de juridische en praktische implicaties van de wijzigingen moeten overwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van nieuwe bepalingen zoals de aanpak van ondermijning en de vergunningplicht voor lichtreclame. Ook moeten ze de harmonisatie met andere gemeenten en de impact op lokale regelgeving overwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen is niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde Apv vast te stellen, rekening houdend met de bijgevoegde Memorie van Toelichting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van actualisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met bepalingen die betrekking hebben op veiligheid, milieu en verkeer in natuurgebieden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Omgevingswet Model-Apv Ondermijning Vergunningplicht lichtreclame Houtopstanden Harmonisering VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Tegengaan onveilig ondernemersklimaat DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie Apv Weststellingwerf 2025". Het doel is de huidige Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) van 2021 te actualiseren in lijn met de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wijzigingen zijn voornamelijk tekstueel en gericht op harmonisatie met de Apv's van de andere OWO-gemeenten. Nieuwe bepalingen zijn toegevoegd, zoals artikel 2:81 om ondermijning tegen te gaan, en artikel 4:16 over vergunningplicht voor lichtreclame. Bepalingen die niet meer relevant zijn, zoals artikel 2:50a, zijn geschrapt. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en bevat duurzaamheidselementen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen en de redenen daarvoor. De bijlagen, zoals de Memorie van Toelichting, ondersteunen de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de nieuwe Apv vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van de Apv met de andere OWO-gemeenten en de nieuwe bepalingen zoals de vergunningplicht voor lichtreclame en de aanpak van ondermijning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de nieuwe bepalingen is niet direct meetbaar.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Algemene Plaatselijke Verordening Weststellingwerf 2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en wordt behandeld in bepalingen die betrekking hebben op milieu en veiligheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Omgevingswet Model-Apv Ondermijning Vergunningplicht lichtreclame Houtopstanden Harmonisering Tegengaan onveilig ondernemersklimaat VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie Apv Weststellingwerf 2025". Het doel is om de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) van Weststellingwerf te actualiseren in lijn met de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. De nieuwe Apv is voor 98% gelijk aan de versie van 2021, met enkele toevoegingen zoals artikel 2:81 om ondermijning tegen te gaan en artikel 4:16 over vergunningplicht voor lichtreclame. Bepalingen die niet meer relevant zijn of juridisch niet houdbaar zijn, zijn geschrapt. De wijzigingen zijn bedoeld om de Apv te harmoniseren met die van de andere OWO-gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de specifieke wijzigingen en de juridische basis voor de actualisatie van de Apv behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de Apv vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad de juridische en beleidsmatige kaders voor de gemeente vastlegt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de nieuwe bepalingen en het schrappen van oude bepalingen. Politieke keuzes betreffen vooral de nieuwe artikelen over ondermijning en lichtreclame, en de wijzigingen in het kapvergunningstelsel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is relevant en tijdgebonden gezien de invoering van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Apv Weststellingwerf 2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van actualisatie van de Apv.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met bepalingen die betrekking hebben op milieu en veiligheid, zoals de bescherming van houtopstanden en beperkingen op verkeer in natuurgebieden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien er geen kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (Apv) Omgevingswet Model-Apv Ondermijning Vergunningplicht lichtreclame Houtopstanden Harmonisering Tegengaan onveilig ondernemersklimaat VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 12 Benoeming duo-commissielid
Ton Mulder benoemd tot duo-commissielid in Weststellingwerf
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft ingestemd met de benoeming van Ton Mulder als duo-commissielid voor de algemene commissie. Met 14 stemmen voor en 4 tegen, kan Mulder nu deelnemen aan raadscommissievergaderingen namens zijn fractie, Blijf Stellingwarfs.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 16 juni 2025 werd het voorstel om Ton Mulder te benoemen als duo-commissielid besproken. Raadslid Woudstra-Dooper, voorzitter van de Commissie Geloofsbrieven, kreeg het woord om de bevindingen van de commissie te delen. "De heer Mulder is voor de gemeente geen onbekende. De Commissie Geloofsbrieven heeft zijn geloofsbrieven gecontroleerd en geen belemmeringen gevonden voor zijn benoeming." Ze benadrukte dat de commissie toetst op basis van wettelijke vereisten, zoals leeftijd en kiesrecht, maar dat politieke partijen zelf verantwoordelijk zijn voor de integriteit van hun kandidaten.
Na de toelichting van Woudstra-Dooper werd overgegaan tot de stemprocedure. De uitslag was duidelijk en werd voorgelezen door de voorzitter van het tijdelijk stembureau, de heer Veen: "Er zijn 18 stemmen geteld. De uitslag luidt als volgt: 14 stemmen voor, 4 stemmen tegen. Gefeliciteerd, meneer Mulder."
Na de stemming legde Mulder de belofte af, een formele stap die vereist is voordat hij zijn functie kan vervullen. "Dat verklaar en beloof ik," sprak Mulder plechtig, waarna hij door de voorzitter werd gefeliciteerd en bloemen in ontvangst mocht nemen.
Met zijn benoeming kan Mulder nu officieel deelnemen aan de vergaderingen van de algemene commissie, waar hij zijn fractie zal vertegenwoordigen. De vergadering ging vervolgens verder met het volgende agendapunt, maar niet zonder dat Mulder eerst een warm welkom kreeg van de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om de heer T. (Ton) Mulder te benoemen als duo-commissielid voor de algemene commissie. Dit betekent dat hij, hoewel hij geen raadslid is, kan deelnemen aan raadscommissievergaderingen namens zijn fractie. De benoeming is voorgesteld door de fractie van BS en de geloofsbrieven van de heer Mulder zijn al onderzocht door de vaste commissie geloofsbrieven. Als de gemeenteraad akkoord gaat, moet de heer Mulder nog een eed of belofte afleggen voordat hij zijn functie kan vervullen. Duo-commissieleden ontvangen een vergoeding per vergadering, zoals vastgesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De benoeming wordt besproken in de raadsvergadering van 16 juni 2025.
Ton Mulder beneamd ta duo-kommisjelid yn Weststellingwerf
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat ynstimd mei de beneaming fan Ton Mulder as duo-kommisjelid foar de algemiene kommisje. Mei 14 stimmen foar en 4 tsjin, kin Mulder no dielnimme oan riedsgearkomsten út namme fan syn fraksje, Bliuw Stellingwarfs.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 16 juny 2025 waard it foarstel om Ton Mulder te beneamen as duo-kommisjelid besprutsen. De foarsitter fan de gemeenteried, S.J.F. van der Graaf, late de gearkomste en joech it wurd oan D.M. Woudstra-Dooper, foarsitter fan de Kommisje Leauwebrieven, om de befiningen fan de kommisje te dielen.
"Tanke foar it wurd, foarsitter," begûn Woudstra-Dooper. "De hear Mulder is foar de gemeente gjin ûnbekende. De Kommisje Leauwebrieven hat syn leauwebrieven kontrolearre en gjin belemmeringen fûn foar syn beneaming." Se beklamme dat de kommisje toetst op basis fan wetlike easken, lykas leeftiid en kiesrjocht, mar dat politike partijen sels ferantwurdlik binne foar de yntegriteit fan harren kandidaten.
Nei de taljochting fan Woudstra-Dooper waard oergien ta de stimproseduere. De útslach, dield troch A.H. Mulder fan Bliuw Stellingwarfs, wie dúdlik: "Der binne 18 stimmen teld. De útslach is as folget: 14 stimmen foar, 4 stimmen tsjin. Lokwinske, hear Mulder."
Nei de stimming lei Mulder de belofte ôf, in formele stap dy't fereaske is foardat hy syn funksje ferfolje kin. "En beloof ik," spriek Mulder plechtich, wêrnei't hy troch de foarsitter lokwinske waard en blommen yn ûntfangst nimme mocht.
Mei syn beneaming kin Mulder no offisjeel dielnimme oan de gearkomsten fan de algemiene kommisje, wêr't hy syn fraksje fertsjintwurdigje sil. De gearkomste gie dêrnei fierder mei it folgjende agindapunt, mar net sûnder dat Mulder earst in waarm wolkom krige fan de gemeenteried.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget om de hear T. (Ton) Mulder te beneamen as duo-kommisjelid foar de algemiene kommisje. Dit betsjut dat hy, hoewol't hy gjin riedslid is, meidwaan kin oan riedsgearkomsten nammens syn fraksje. De beneaming is foarsteld troch de fraksje fan BS en de leauwensbrieven fan de hear Mulder binne al ûndersocht troch de fêste kommisje leauwensbrieven. As de gemeenteried akkoart giet, moat de hear Mulder noch in eed of belofte ôflizze foardat hy syn funksje ferfolje kin. Duo-kommisjeleden ûntfange in fergoeding per gearkomste, sa't fêststeld troch it Ministearje fan Binnenlânske Saken. De beneaming wurdt besprutsen yn de riedsgearkomste fan 16 juny 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van de heer T. (Ton) Mulder als duo-commissielid voor de algemene commissie van gemeente Weststellingwerf." Het voorstel houdt in dat de heer Mulder, voorgedragen door de fractie van BS, wordt benoemd als duo-commissielid. Duo-commissieleden kunnen raadsleden vervangen tijdens vergaderingen en ontvangen presentiegeld. De benoeming vereist goedkeuring van de gemeenteraad en de aflegging van een eed of belofte.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de vereisten voor het duo-commissielid en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de benoeming van de heer Mulder als duo-commissielid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de benoeming van de heer Mulder in lijn is met de belangen en doelen van de gemeente en of hij voldoet aan de gestelde eisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en de vereisten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de heer Mulder wordt benoemd als duo-commissielid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de vergoeding voor de deelname van het duo-commissielid aan vergaderingen, die ten laste komt van het budget van de raad. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het lijkt binnen het bestaande budget te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duo-commissielid T. (Ton) Mulder Algemene commissie Fractie Geloofsbrieven Reglement van Orde Presentiegeld Rechtspositiebesluit Gemeentewet Eed/belofte en verklaringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming duo-commissielid de heer T. (Ton) Mulder". Het voorstel betreft de benoeming van de heer T. (Ton) Mulder als duo-commissielid voor de algemene commissie van de gemeente Weststellingwerf. Duo-commissieleden zijn plaatsvervangende commissieleden die namens hun fractie kunnen optreden in raadscommissievergaderingen. De benoeming vindt plaats op voordracht van de fractie van BS en is onderworpen aan de vereisten van het Reglement van Orde en de Gemeentewet. De benoeming wordt definitief na goedkeuring door de gemeenteraad en het afleggen van de vereiste eed of belofte.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de vereisten voor de functie, en de betrokken partijen. Er zijn geen kanttekeningen of bijlagen die verdere verduidelijking vereisen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de benoeming van de heer T. (Ton) Mulder als duo-commissielid. De raad moet de geloofsbrieven onderzoeken en de benoeming goedkeuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De raad moet echter wel overwegen of de kandidaat voldoet aan de gestelde vereisten en of hij geschikt is voor de rol.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke benoeming betreft met een specifieke datum voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of de heer T. (Ton) Mulder wordt benoemd als duo-commissielid voor de algemene commissie van de gemeente Weststellingwerf.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt tot de vergoeding voor het duo-commissielid, die wordt gedekt door het budget van de raad. Er zijn geen verdere financiële implicaties of dekkingsvraagstukken vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duo-commissielid T. (Ton) Mulder Algemene commissie Fractie Reglement van Orde Geloofsbrieven Presentiegeld Rechtspositiebesluit Gemeentewet Eed/belofte en verklaringVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
D.M. Woudstra-Dooper - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
W. Veen - Lijst Hart voor Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 13 Jaarstukken gemeente Weststellingwerf 2024
Gemeenteraad Weststellingwerf unaniem akkoord met jaarstukken 2024
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem ingestemd met de jaarstukken van 2024. Het voorstel omvat onder meer het storten van miljoenen in verschillende reserves en het opheffen van het Noodfonds Energie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de jaarstukken van 2024 vast te stellen, unaniem aangenomen. De stukken, die een positief saldo van 4,7 miljoen euro laten zien, werden geprezen door verschillende raadsleden. "Een heel gewichtig pakket van tweehonderdzevenentwintig pagina's ligt er en die kloppen ook allemaal," aldus VVD-raadslid R. Bos. Hij complimenteerde de organisatie voor het overzichtelijke werk en benadrukte de lage woonlastendruk in de gemeente: "We staan in de top 3 van de gemeenten met de laagste woonlastendruk voor inwoners."
Het voorstel omvatte onder andere het storten van 1,12 miljoen euro in de reserve voor spoedzoekers en 3,6 miljoen euro in de algemene reserve. Daarnaast werd de opheffing van de reserve Noodfonds Energie besproken. De accountant heeft de controle nog niet afgerond, maar een goedkeurende verklaring wordt verwacht.
CDA-raadslid L. van der Hoef sprak zijn waardering uit voor de informatieve avond die voorafging aan de besluitvorming. "We hebben hele goede, nuttige gesprekken gehad," zei hij. Van der Hoef benadrukte het belang van buurtbemiddeling en de rol van Stichting Scala daarin. "Scala helpt buren om conflicten op een constructieve manier met elkaar op te lossen," aldus Van der Hoef, die pleitte voor meer erkenning van hun werk.
De samenwerking binnen de OWO-gemeenten (Opsterland, Ooststellingwerf en Weststellingwerf) kwam ook ter sprake. Van der Hoef vroeg om meer inzicht in de kosten en baten van deze samenwerking. "Het zou goed zijn om in de jaarrekeningen hierop te rapporteren," stelde hij. VVD-raadslid Bos voegde daaraan toe dat de samenwerking al vruchten afwerpt, gezien de lage woonlastendruk in de drie gemeenten.
Het college van B en W werd door de raadsleden geprezen voor hun voortvarende aanpak en de behaalde doelen. "We hebben veel doelen bereikt," reageerde een vertegenwoordiger van het college. "Dat doen we samen met de samenleving, met deze organisatie, en met het vertrouwen dat u in ons gesteld heeft."
Met de unanieme goedkeuring van de jaarstukken 2024 kan de gemeente Weststellingwerf zich nu richten op de verdere uitvoering van haar plannen voor de komende jaren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Weststellingwerf overweegt om de jaarstukken van 2024 vast te stellen en deze voor 15 juli aan de Provincie Fryslân te leveren. Het voorstel omvat ook het storten van € 1,12 miljoen in de reserve voor spoedzoekers en € 3,6 miljoen in de Algemene reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om de vierde begrotingswijziging van 2025 vast te stellen en de reserve Noodfonds energie op te heffen. De jaarstukken worden op 24 april 2025 online gepubliceerd en op 16 juni 2025 in de raad behandeld. De accountant heeft de controle nog niet afgerond, maar een goedkeurende verklaring wordt verwacht.
Gemeenteried Weststellingwerf unanym akkoart mei jierstikken 2024
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym ynstimd mei de jierstikken fan 2024. It foarstel omfiemet ûnder mear it stoarten fan miljoenen yn ferskate reserves en it opheffen fan it Needfûns Enerzjy. De jierstikken wurde yn juny 2025 behannele, mar de akkountant hat al in goedkarrende ferklearring ôfjûn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike waard it foarstel om de jierstikken fan 2024 fêst te stellen, unanym oannommen. De stikken, dy't in posityf saldo fan 4,7 miljoen euro sjen litte, waarden priizge troch ferskate riedsleden. "In hiel wichtich pakket fan twahûndertsânentweintich siden leit der en dy klopje ek allegear," sa sei VVD-riedslid R. Bos. Hy komplimintearre de organisaasje foar it oersichtlike wurk en beklamme de lege wenlêstdruk yn de gemeente: "Wy steane yn de top 3 fan de gemeenten mei de leechste wenlêstdruk foar ynwenners."
It foarstel omfette ûnder oaren it stoarten fan 1,12 miljoen euro yn de reserve foar needsoekers en 3,6 miljoen euro yn de algemiene reserve. Dêrneist waard de opheffing fan de reserve Needfûns Enerzjy besprutsen. De akkountant hat de kontrôle noch net ôfrûne, mar in goedkarrende ferklearring wurdt ferwachte.
CDA-riedslid L. van der Hoef spruts syn wurdearring út foar de ynformative jûn dy't foarôf gie oan de beslútfoarming. "Wy hawwe hiel goede, nuttige petearen hân," sei hy. Van der Hoef beklamme it belang fan buertbemiddeling en de rol fan Stichting Scala dêryn. "Scala helpt buorlju om konflikten op in konstruktive wize mei-inoar op te lossen," sa sei Van der Hoef, dy't pleite foar mear erkenning fan harren wurk.
De gearwurking binnen de OWO-gemeenten (Opsterlân, Eaststellingwerf en Weststellingwerf) kaam ek ter sprake. Van der Hoef frege om mear ynsjoch yn de kosten en baten fan dizze gearwurking. "It soe goed wêze om yn de jierrekkeningen hjirop te rapportearjen," stelde hy. VVD-riedslid Bos foege dêroan ta dat de gearwurking al fruchten ôfsmite, sjoen de lege wenlêstdruk yn de trije gemeenten.
It kolleezje fan B en W waard troch de riedsleden priizge foar harren foartvarende oanpak en de helle doelen. "Wy hawwe in protte doelen berikt," reagearre in fertsjintwurdiger fan it kolleezje. "Dat dogge wy mei de mienskip, mei dizze organisaasje, en mei it fertrouwen dat jo yn ús steld hawwe."
Mei de unanyme goedkarring fan de jierstikken 2024 kin de gemeente Weststellingwerf him no rjochtsje op de fierdere útfiering fan har plannen foar de kommende jierren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Weststellingwerf oerwaget om de jierstikken fan 2024 fêst te stellen en dizze foar 15 july oan de Provinsje Fryslân te leverjen. It foarstel omfiemet ek it stoarten fan € 1,12 miljoen yn de reserve foar needsoekers en € 3,6 miljoen yn de Algemiene reserve. Dêrneist wurdt foarsteld om de fjirde begruttingswiziging fan 2025 fêst te stellen en de reserve Needfûns enerzjy op te heffen. De jierstikken wurde op 24 april 2025 online publisearre en op 16 juny 2025 yn de ried behannele. De akkountant hat de kontrôle noch net ôfrûne, mar in goedkarrende ferklearring wurdt ferwachte.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Jaarstukken 2024
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2024 van de gemeente Weststellingwerf. De jaarstukken omvatten het jaarverslag en de jaarrekening, inclusief de balans en toelichtingen. Het voorstel omvat ook de storting van € 1,12 miljoen in de reserve voor spoedzoekers en € 3,6 miljoen in de Algemene reserve. Daarnaast wordt de 4e begrotingswijziging voor 2025 vastgesteld en de reserve Noodfonds energie opgeheven. De jaarstukken moeten voor 15 juli bij de Provincie Fryslân worden ingediend. De accountant heeft de controle nog niet afgerond, maar een goedkeurende verklaring wordt verwacht.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is over het algemeen volledig, met duidelijke richtlijnen voor de vaststelling en indiening van de jaarstukken. Er is echter een kanttekening dat de accountantscontrole nog niet is afgerond, wat een potentieel risico kan vormen voor de tijdige goedkeuring.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de jaarstukken 2024 en de bijbehorende begrotingswijziging voor 2025 vast te stellen. Dit omvat ook het autoriseren van de voorgestelde financiële reserveringen en de opheffing van het Noodfonds energie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen, zoals de storting in de reserves voor spoedzoekers en de Algemene reserve. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de opheffing van het Noodfonds energie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en deadlines. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor indiening bij de provincie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de nog te ontvangen accountantsverklaring kan als een onzekerheid worden beschouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen, de financiële reserveringen goed te keuren, de begrotingswijziging voor 2025 vast te stellen en het Noodfonds energie op te heffen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarstukken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt kort genoemd in de context van het drukken van een beperkt aantal boekwerken en de beschikbaarheid van de jaarstukken online. Het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een positief resultaat van de jaarrekening 2024. Er wordt voorgesteld om € 1,12 miljoen te reserveren voor spoedzoekers en € 3,6 miljoen toe te voegen aan de Algemene reserve. De dekking voor incidentele uitgaven in 2025 wordt geregeld door € 1,38 miljoen uit de Algemene reserve te onttrekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Begrotingswijziging 2025 Reserve voor spoedzoekers Algemene reserve Provincie Fryslân Accountant Controlecommissie Jaarrekening Programmaverantwoording Noodfonds energieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Jaarstukken 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024" van de gemeente Weststellingwerf. Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken 2024 vast te stellen en deze aan de Provincie Fryslân te leveren. Daarnaast wordt voorgesteld om € 1,12 miljoen in de reserve voor spoedzoekers te storten, € 3,6 miljoen in de Algemene reserve te storten, de 4e begrotingswijziging 2025 vast te stellen, en de reserve Noodfonds energie op te heffen. De jaarstukken bevatten het jaarverslag en de jaarrekening, inclusief balans, baten en lasten, en rechtmatigheidsverantwoording.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is over het algemeen volledig, met duidelijke financiële specificaties en een overzicht van de te nemen stappen. Echter, de accountantscontrole is nog niet afgerond, wat een belangrijk aspect is voor de volledigheid en betrouwbaarheid van de jaarstukken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen, de begrotingswijziging goed te keuren, en te beslissen over de voorgestelde financiële reserveringen en opheffingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen, zoals het storten van bedragen in specifieke reserves en het opheffen van het Noodfonds energie. Dit vereist een afweging van prioriteiten en toekomstige financiële behoeften.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en deadlines. Het is tijdgebonden met duidelijke data voor vaststelling en aanlevering. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de nog te ontvangen accountantsverklaring kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen, de begrotingswijziging 2025 goed te keuren, en de voorgestelde financiële transacties uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt beperkt genoemd in de context van het drukken van een beperkt aantal boekwerken en de beschikbaarheid van digitale documenten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een positief resultaat van de jaarrekening 2024. Er wordt voorgesteld om dit resultaat te gebruiken voor reserves en toekomstige uitgaven. De dekking voor incidentele uitgaven in 2025 wordt voorzien door onttrekkingen uit de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Begrotingswijziging 2025 Reserve voor spoedzoekers Algemene reserve Provincie Fryslân Accountant Controlecommissie Jaarrekening Programmaverantwoording Noodfonds energieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
L. van der Hoef - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
L. van der Hoef - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
R. Bos - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Agendapunt 14 Regulering lelieteelt/sierteelt
Gemeente Weststellingwerf zet eerste stap naar regulering lelieteelt
De gemeenteraad van Weststellingwerf heeft unaniem ingestemd met het geamendeerde raadsvoorstel dat de regulering van lelieteelt en sierteelt in de gemeente moet gaan vormgeven. Het besluit komt na zorgen over de impact van gewasbeschermingsmiddelen op de gezondheid en het milieu.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering werd het voorstel om de lelieteelt te reguleren uitgebreid besproken. De zorgen van omwonenden over de gezondheidseffecten van gewasbeschermingsmiddelen stonden centraal. "De gezondheid van onze inwoners is voor ons geen onderhandelbaar punt," benadrukte D.M. Woudstra-Dooper van Weststellingwerfs Belang.
Het amendement, dat door een meerderheid van de raad werd ingediend, stelt een vergunningsplicht in voor nieuwe lelieteelt en introduceert een sierteeltvrije zone van 50 meter rondom gevoelige functies. "Wat ze in Drenthe kunnen, dat moet hier ook kunnen," aldus wethouder H. Zonderland, verwijzend naar de Drentse methode die als voorbeeld dient voor de gemeente.
Tijdens de vergadering kwamen ook insprekers aan het woord. Een verontruste inwoner uitte zijn zorgen over het gebruik van pesticiden en de gevolgen voor de gezondheid. "We zullen echt anders moeten gaan denken," stelde hij. Aan de andere kant benadrukte HLB-onderzoeksbureau de verduurzamingsstappen die al zijn gezet in de sector. "De lelieteelt kan misschien wel het beste jongetje van de klas worden," zei hij optimistisch.
De discussie in de raad was levendig, met vragen over de definitie van gevoelige functies en de impact van de maatregelen op biologische telers. GroenLinks-raadslid G.M.H. Thijssen pleitte voor een bredere focus: "Het gaat niet alleen om gezondheid van mensen, maar ook om het beschermen van milieu, natuur en water."
Het amendement en het raadsvoorstel werden uiteindelijk unaniem aangenomen, met de kanttekening van GroenLinks dat de Drentse methode nog niet ver genoeg gaat. "Dit is een begin, geen eindpunt," benadrukte C. Trompetter van Sociaal Duurzaam Weststellingwerf.
Met de aangenomen maatregelen zet de gemeente een belangrijke stap richting een duurzame toekomst voor de lelieteelt, waarbij zowel de gezondheid van inwoners als de economische vitaliteit van het platteland centraal staan. De wethouder gaf aan graag uitvoering te willen geven aan het amendement en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Samenvatting
De gemeente Weststellingwerf overweegt maatregelen om de lelieteelt en sierteelt te reguleren vanwege zorgen over gezondheid en milieu. Er zijn drie scenario's voorgesteld, waarbij scenario 3c de voorkeur heeft. Dit scenario stelt een sierteeltvrije zone van 50 meter rondom gevoelige functies in, met een vergunningplicht voor nieuwe teelt. Voordat een definitieve keuze wordt gemaakt, wil de gemeente een risicoanalyse laten uitvoeren en definities en beoordelingscriteria uitwerken. De raad moet uiterlijk in januari 2026 een beslissing nemen. Daarnaast wordt voorgesteld om een voorbereidingsbesluit te nemen om ongewenste activiteiten te voorkomen en een convenant met de sector te sluiten over bestaande sierteelt. De gemeente wil ook gezondheidsaspecten en een ambitie voor vermindering van pesticidengebruik opnemen in de omgevingsvisie.
Gemeente Weststellingwerf set earste stap nei regeljouwing lelieteelt
De gemeenteried fan Weststellingwerf hat unanym ynstimd mei in amendemint dat de regeljouwing fan lelieteelt en sierteelt yn de gemeente foarmjaan moat. It beslút komt nei soargen oer de ynfloed fan gewasbeskermingsmiddels op de sûnens en it miljeu.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in drokbesochte riedsgearkomste waard it foarstel om de lelieteelt te regeljen wiidweidich besprutsen. De soargen fan omwenners oer de sûnenseffekten fan gewasbeskermingsmiddels stiene sintraal. "De sûnens fan ús ynwenners is foar ús gjin ûnderhannelber punt," beklamme D.M. Woudstra-Dooper fan Weststellingwerfs Belang.
It amendemint, dat troch in mearderheid fan de ried yntsjinne waard, stelt in fergunningsplicht yn foar nije lelieteelt en yntrodusearret in sierkwekerijfrije sône fan 50 meter om gefoelige funksjes hinne. "Wat se yn Drinte kinne, dat moat hjir ek kinne," sei wethâlder H. Zonderland, ferwizend nei de Drintske metoade dy't as foarbyld tsjinnet foar de gemeente.
Tidens de gearkomste kamen ek ynsprekers oan it wurd. In soarge boarger, de hear Baks, uterde syn soargen oer it gebrûk fan pestisiden en de gefolgen foar de sûnens. "Wy sille echt oars tinke moatte," stelde er. Oan de oare kant beklamme Ben Seeubering fan it HLB-ûndersyksburo de ferduorsumingsstappen dy't al set binne yn de sektor. "De lelieteelt kin miskien wol it bêste jonkje fan de klasse wurde," sei er optimistysk.
De diskusje yn de ried wie libben, mei fragen oer de definysje fan gefoelige funksjes en de ynfloed fan de maatregels op biologyske telers. GroenLinks-riedslid G.M.H. Thijssen pleite foar in bredere fokus: "It giet net allinnich om sûnens fan minsken, mar ek om it beskermjen fan miljeu, natuer en wetter."
It amendemint waard úteinlik unanym oannaam, mei de kanttekening fan GroenLinks dat de Drintske metoade noch net fier genôch giet. "Dit is in begjin, gjin einpunt," beklamme C. Trompetter fan Sociaal Duurzaam Weststellingwerf.
Mei de oannommen maatregels set de gemeente in wichtige stap rjochting in duorsume takomst foar de lelieteelt, wêrby sawol de sûnens fan ynwenners as de ekonomyske fitaleit fan it plattelân sintraal steane. De wethâlder joech oan graach útfiering jaan te wollen oan it amendemint en de ried op 'e hichte te hâlden fan de foarútgong.
Samenvatting
De gemeente Weststellingwerf oerwaget maatregels om de lelieteelt en sierteelt te regeljen fanwegen soargen oer sûnens en miljeu. Der binne trije senario's foarsteld, wêrby't senario 3c de foarkar hat. Dit senario stelt in sierteeltfrije sône fan 50 meter om gefoelige funksjes hinne yn, mei in fergunningplicht foar nije teelt. Foar't in definitive kar makke wurdt, wol de gemeente in risiko-analyze útfiere litte en definysjes en beoardielingskritearia útwurkje. De ried moat uterlik yn jannewaris 2026 in beslút nimme. Dêrneist wurdt foarsteld om in tariedingsbeslút te nimmen om ûnwinske aktiviteiten foar te kommen en in konvenant mei de sektor te sluten oer besteande sierteelt. De gemeente wol ek sûnensaspekten en in ambysje foar fermindering fan pestisidegebrûk opnimme yn de omjouwingsfyzje.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Regulering lelieteelt/sierteelt" in de gemeente Weststellingwerf. Het doel is om de gezondheid van inwoners te beschermen door het gebruik van pesticiden te verminderen en de sierteelt te reguleren. Het voorstel omvat het opnemen van gezondheidsaspecten in de omgevingsvisie, het instellen van een sierteeltverbod op gemeentelijke grond, en het kiezen voor een sierteeltvrije zone met vergunningplicht. Er wordt een voorbereidingsbesluit voorgesteld om ongewenste activiteiten te voorkomen, en er wordt gestreefd naar een convenant met de sector.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met juridische en praktische overwegingen. Het bevat meerdere scenario's en bijlagen die de context en onderbouwing bieden. Echter, de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde maatregelen, waaronder de wijziging van het omgevingsplan en het nemen van een voorbereidingsbesluit. De raad heeft ook de taak om de definitieve scenariokeuze te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende reguleringsscenario's, rekening houdend met gezondheid, economische impact op de agrarische sector, en juridische haalbaarheid. Er moet een balans worden gevonden tussen volksgezondheid en agrarische belangen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdlijn (januari 2026 voor de definitieve keuze). Echter, de financiële dekking en exacte uitvoeringskosten zijn nog onduidelijk, wat een inconsequentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de voorgestelde maatregelen, inclusief de keuze voor een reguleringsscenario en het nemen van een voorbereidingsbesluit.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van participatie door het betrekken van de sector in een convenant en het bieden van inspraakmogelijkheden bij de wijziging van het omgevingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, gezien de focus op het verminderen van pesticidengebruik en het beschermen van biodiversiteit en waterkwaliteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht. Er zijn kosten voor extra capaciteit, juridische adviezen, en mogelijke nadeelcompensatie. De dekking van deze kosten is nog onduidelijk en moet verder worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regulering lelieteelt/sierteelt Gezondheidsaspecten Pesticidenvermindering Vergunningplicht Sierteeltvrije zone Nadeelcompensatie Omgevingsplan Convenant Gezonde leefomgeving GewasbeschermingsmiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel over de Regulering van Lelieteelt/Sierteelt
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Regulering lelieteelt/sierteelt" in de gemeente Weststellingwerf. Het raadsvoorstel beoogt de gezondheid van inwoners te beschermen door het gebruik van pesticiden te verminderen en sierteelt te reguleren. Het voorstel omvat het opnemen van gezondheidsaspecten in de omgevingsvisie, een verbod op sierteelt in nieuwe gemeentelijke grondovereenkomsten, en de uitwerking van scenario 3c: een sierteeltvrije zone met vergunningplicht. Het college wordt ook gevraagd om samen met de sector een convenant te sluiten over bestaande sierteelt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met juridische en praktische overwegingen. Het bevat meerdere scenario's en bijlagen die de context en onderbouwing bieden. Echter, de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde maatregelen, waaronder de keuze voor scenario 3c en het delegeren van bevoegdheden aan het college voor het nemen van een voorbereidingsbesluit.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende reguleringsscenario's, rekening houdend met gezondheid, juridische haalbaarheid, en economische impact op de agrarische sector.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen zoals het verminderen van pesticidengebruik. Echter, de tijdsgebondenheid is deels afhankelijk van externe factoren zoals juridische procedures en onderzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de gestelde termijnen kan een uitdaging zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de voorgestelde maatregelen, inclusief de keuze voor scenario 3c en het delegeren van bevoegdheden voor een voorbereidingsbesluit.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van inspraak en samenwerking met de agrarische sector, maar concrete participatieplannen worden niet gedetailleerd beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, met nadruk op het verminderen van pesticidengebruik en bescherming van biodiversiteit en waterkwaliteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht. Er zijn kosten voor extra capaciteit, juridische procedures, en mogelijke nadeelcompensatie. De dekking van deze kosten is nog onduidelijk en zal verder moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regulering lelieteelt/sierteelt Gezondheidsaspecten Pesticiden Omgevingsvisie Vergunningplicht Sierteeltvrije zone Nadeelcompensatie Omgevingsplan Convenant Gezonde leefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Regulering lelieteelt/sierteelt" en richt zich op het reguleren van de lelieteelt in de gemeente Weststellingwerf. Het amendement stelt voor om gezondheidsaspecten in de omgevingsvisie te verwerken, een verbod op sierteelt op te nemen in nieuwe overeenkomsten, en een vergunningsplicht in te stellen voor nieuwe lelieteelt. Het beoogt een reductie van gewasbeschermingsmiddelen en het creëren van een sierteeltvrije zone. Daarnaast wordt voorgesteld om een convenant met lokale lelietelers te sluiten en een maatschappelijk draagvlak te creëren. Het amendement is gebaseerd op de bevindingen van het programma Duurzame Bollenteelt Drenthe.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het verschillende aspecten van de regulering van lelieteelt behandelt, zoals gezondheidsaspecten, milieueffecten, en juridische vereisten. Echter, de financiële implicaties en de praktische uitvoerbaarheid van de voorgestelde maatregelen kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en implementeren van het amendement. Ze moeten beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de omgevingsvisie en het omgevingsplan, en het opstellen van een convenant met de lelietelers.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van strengere reguleringen voor lelieteelt, die de gezondheid en het milieu ten goede komen, en het mogelijk beperken van de economische activiteiten van lokale telers. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de communicatie en participatie van betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van de reductiedoelstellingen voor gewasbeschermingsmiddelen. Echter, de tijdlijn voor de implementatie en de evaluatie van de maatregelen kan specifieker worden gemaakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen en de voorgestelde wijzigingen in de omgevingsvisie en het omgevingsplan doorvoeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het opstellen van een convenant met de lelietelers en het creëren van maatschappelijk draagvlak. Er wordt ook aandacht besteed aan communicatie met omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op het verminderen van chemische gewasbeschermingsmiddelen en het bevorderen van biologische teeltmethoden.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, maar er wordt gesuggereerd dat een nadeelcompensatie risicoanalyse moet worden uitgevoerd. Dit impliceert mogelijke kosten voor de gemeente en telers, afhankelijk van de uitkomst van de analyse. De dekking van deze kosten wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lelieteelt Duurzame Bollenteelt Drenthe Gewasbeschermingsmiddelen Biodiversiteit Omgevingsplan Vergunningsplicht Sierteeltvrije zone Nadeelcompensatie Convenant Natura 2000 gebiedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Regulering lelieteelt/sierteelt" en is ingediend door de raad van de gemeente Weststellingwerf. Het amendement beoogt de regulering van lelieteelt en sierteelt in de gemeente, met een focus op het verminderen van het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen. Het stelt een vergunningsplicht voor nieuwe lelieteelt voor, met een sierteeltvrije zone en een reductie van gewasbeschermingsmiddelen. Het amendement benadrukt de noodzaak van een convenant met lokale telers en het belang van maatschappelijk draagvlak en communicatie met omwonenden. Het verwijst naar het programma Duurzame Bollenteelt Drenthe als voorbeeld voor duurzame praktijken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, met duidelijke doelen en stappen voor implementatie. Het verwijst naar bestaand onderzoek en programma's, en het bevat specifieke maatregelen en criteria voor de regulering van lelieteelt.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de regulering en het aanpassen van het omgevingsplan. De raad moet ook beslissen over de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regulering van lelieteelt, de invoering van een vergunningsplicht, en de voorwaarden voor sierteeltvrije zones. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de samenwerking met telers en de communicatie met de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde reductie van gewasbeschermingsmiddelen moet goed worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het amendement, inclusief de voorgestelde wijzigingen in het omgevingsplan en de vergunningsplicht.
Participatie:
Het amendement benadrukt het belang van participatie door het opstellen van een convenant met telers en het bevorderen van communicatie met omwonenden om maatschappelijk draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het amendement, met een focus op het verminderen van chemische middelen en het bevorderen van biologische teeltmethoden.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen specifieke financiële gevolgen, maar er wordt een risicoanalyse voor nadeelcompensatie voorgesteld. De kosten voor de implementatie van de maatregelen en de risicoanalyse moeten mogelijk door de gemeente worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regulering lelieteelt Duurzame Bollenteelt Drenthe Gewasbeschermingsmiddelen Gezondheid inwoners Biodiversiteit Omgevingsvisie Vergunningsplicht Sierteeltvrije zone Nadeelcompensatie ConvenantVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
A.H. Mulder - Blijf Stellingwarfs
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Onbekende spreker
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
J. Visser - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
J. Visser - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A. Kroondijk - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A. Kroondijk - VVD
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H.R. Knol - Lijst Knol
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
D.M. Woudstra-Dooper - Weststellingwerfs Belang
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H. Zonderland - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A. Kroondijk - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H. Zonderland - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
C. Trompetter - Sociaal Duurzaam Weststellingwerf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H. Zonderland - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
J. Visser - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
J. Visser - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
J. Visser - CDA
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
A. Kroondijk - VVD
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
J. Visser - CDA
G.M.H. Thijssen - GroenLinks
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
H. Zonderland - Wethouder
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
Voorzitter - S.J.F. van der Graaf
00:26:36 - 00:32:55 - 00:33:18 - 00:33:49 - 00:35:02 - 00:35:19 - 00:39:44 - 00:45:54 - 00:46:36 - 00:54:35 - 00:58:14 - 00:58:53 - 01:01:25 - 01:03:36 - 01:06:59 - 01:13:24 - 01:16:09 - 01:16:18 - 01:16:43 - 01:17:27 - 01:19:30 - 01:20:48 - 01:21:28 - 01:22:33 - 01:23:05 - 01:25:17 - 01:27:01 - 01:28:41 - 01:30:22 - 01:31:02